Under två veckor i februari kommer Porsche att marknadsföra sin nya bilmodell i Skellefteå. I ett pressmeddelande säger Jörg Willhauck, Creative director på den tyska eventbyrån Pure Perfection, att Porsche sökte en spektakulär plats för lanseringen, och att tre saker: genuint vinterklimat, bra infrastruktur och en anläggning i världsklass gjorde att valet föll på Skellefteå.
Anläggningen som Willhauck refererar till i pressmeddelandet är Skellefteå Drive Center i Fällfors, som blir eventarena.
Journalister från all världens hörn kommer att landa i Skellefteå och enligt pressmeddelandet handlar det om 120 biljournalister.
”Konkurrensen om dessa prestigearrangemang är både global och stenhård,” säger Bo Wikström på Visit Skellefteå i samma pressmeddelande och tillägger:
”Porsches lanseringsevent blir en oerhört viktig referensaffär för Skellefteå och hela regionen. Vi tror och hoppas att det här ska leda till fler produktlanseringar som bidrar till att skapa affärsmöjligheter för regionen och som sätter Skellefteå på kartan.”