Online 1996: Nu finns Norran på nätet

Den här krönikan skrevs när norran.se lanserades 1996.

Not Found2016-02-15 08:00

Uppgifterna om hur många i Sverige som har tillgång till Internet varierar. Senaste siffran jag hörde var 6-7 procent. Statistiskt sett skulle det alltså innebära att mellan 6 000 och 7 000 av Norrans cirka 100 000 läsare kan leta information ute på nätet.

Det är ganska många det.

Så där har ni en bra förklaring till att Norra Västerbotten nu satsar på en s k on line-tidning, en digital variant av NV som från och med i dag finns på nätet (http://www.norran.se). Inte lika innehållsrik som den trycka upplagan, men ändå.

Å andra sidan: Med statistik är det ju så att man kan bevisa allt. Vänder vi på resonemanget så finner vi att av Norrans läsare är det alltså över 93 procent - mer än 93 000 - som i n t e har tillgång till Internet. Och därmed inte heller tillgång till Norra Västerbotten On line.

Försiktig satsning

Så där har ni en bra förklaring till att NV:s satsning till att börja med är rätt försiktig. NV On line har t ex ingen egen redaktion utan vi använder resurser - lokaler, personal, teknik - som redan finns i tidningshuset.

Men vi tror oss kunna göra en riktigt intressant tidning för det, och det viktigaste just nu är att etablera sig på nätet.

Så småningom - om något eller några år - när intresset blivit tillräckligt stort även bland annonsörer är det förhoppningsvis dags att göra affär av den digitala tidningen. Och vi vet att utvecklingen går fort, bara under det närmaste året räknar man med att ytterligare en miljon svenskar får tillgång till Internet.

Strategin är alltså att vi ska stå redo då den dagen kommer. Till dess har vi inte bara lärt oss tekniken utan även utvecklat tidningen och dess innehåll.

Sina egna vägar

För en on line-tidning behöver inte se ut som den tryckta papperstidningen. Tvärtom, den kan och ska gå sina egna vägar och utnyttja de möjligheter det mediet har.

Till detta utvecklingsarbete tar vi givetvis gärna läsarna till hjälp. Och det har börjat bra. Många har redan hört av sig.

Klass 6c i Morö Backe skola skriver t ex:

"Vi tycker att NV On line ska ha ett ungdomligt innehåll eftersom det mest är ungdomar som lär sig använda Internet. Det innebär sport, musik, film, kändisar, m m".

Helt riktigt, vi ser också NV On line som ett led i tidningens ungdomssatsning. Å andra sidan ska man vara på det klara med att det inte b a r a är ungdomar ute på nätet. Åldern på medelsurfaren lär vara 35 år.

Läsare på Manhattan

En annan intressant målgrupp är de som flyttat t ex till Umeå för att plugga och andra som flyttat ännu längre söderut eller t o m utomlands. Nu får de plötsligt chansen att följa med vad som händer i hembygderna. Till dem hör Sonja Burvall Garett från New York:

"Vilken lycka att hitta Norran. Jag är född i Boliden och har bott i New York i 39 år. Tänk att kunna sitta här på Manhattan och följa händelserna i Norsjö och Arjeplog, där jag också bott. Jag kommer att titta in varje dag."

Välkommen, Sonja och alla ni andra. Till att börja med räknar vi med att tidningen är uppdaterad vid 9-10-tiden på förmiddagen. Så småningom ska vi bli ännu snabbare.

Bengt Enqvist

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!