- Jag grät av glädje, sa Helena Lindahl (C) medan riksdagskollegan Katarina Köhler (S) höll sig mer avvaktande.
- Självklart är det bra, om det nu är sant. Men jag blir misstänksam över att det kommer först nu. Och vad betyder det att regeringen samtidigt betonar att Norrbotniabanan bygger på ett "betydande inslag av medfinansiering"?
Ingen av allianspartiernas företrädare vid Visbyseminariet kunde heller svara direkt på Köhlers fråga. Anders Sellström (KD) kallade medfinansieringen för en slags infrastrukturskatt där den som tjänar på en väg eller järnväg, till exempel genom högre fastighetsvärden, därmed också bör vara medfinansiär.
– Norrbotniabanan kommer att byggas. Frågan är bara när, spådde Sellström.
Men Katarina Köhler tvivlar fortsatt på att alliansregeringen verkligen vill satsa på järnvägsprojektet.
– Hittills finns inte mycket som talar för det. Hur mycket de borgerliga riksdagsledamöterna härifrån än sliter med frågan.
Centerpartisten Helena Lindahl kände dock bara glädje denna dag. En förhandlingsperson är ett stort och viktigt första steg, menade hon:
– Jag är själaglad! Det här är ett otroligt viktigt symboliskt beslut för att få fart på projektet. Det är en arbetsseger för alla som jobbat för banan.
Projektledaren för Norrbotniabanegruppen, Elisabeth Sinclair, valde också att glädjas åt beskedet.
– Äntligen! Det här har vi velat ha ända sedan vi började. Nu har vi i alla fall en motpart, någon att prata och förhandla med.
– Sedan får vi se vad det ger i slutändan. Men ett viktigt första steg är det definitivt, sa Sinclair.
Visbyseminariet arrangerades av Norrbotniabanegruppen tillsammans med Midway Alignment of the Bothnian Corridor som jobbar för en öst-västlig transportled över norra Kvarken.
Bertholof Brännström