Årligen får ambulansen i Skellefteå cirka 8 000 larm, men det är långt ifrån alla patienter som behöver vård på akutmottagningen.
För att lätta och minska flödet till akutvården och fördela resurserna smartare har det nya arbetssättet införts.
Efter att patientens medicinska tillstånd bedömts på plats tar ambulanspersonalen beslut om patienten ska transporteras till akuten, hänvisas till hälsocentralen eller själv ta sig till rätt vårdinrättning. Via telefon kan ambulanspersonalen få stöd och konsultation från en läkare.
– Bedömningsarbetet känns kvalitetssäkert, vi har utbildning och erfarenhet bakom oss, de som jobbar har stor vana att bemöta olika personer i alla sorters miljöer och omständigheter. Inga patienter ska känna sig oroliga att vi inte kan rutinerna, säger Christina Appelblad, avdelningschef på ambulansen i Skellefteå, i ett pressmeddelande.
Hon tillägger.
– Genom det nya arbetssättet med en smartare resursfördelning för att matcha patienternas behov av vård och transport blir ambulanspersonalens arbete som en brygga mellan akut- och primärvården.