Nya rutiner togs fram – utan barnklinikens vetskap: ”Olyckligt”

På grund av operationsköer i Umeå beslutades att barnklinkens uppdrag i Skellefteå skulle utökas. Men information om de nya rutinerna nådde inte fram till kliniken.

Foto: Norran

Not Found2017-02-01 06:14

De motstridiga besked som drabbat den 2-åriga skellefteflickan Linnea beror på en kommunikationsmiss. Det förklarar Eva-Lena Olofsson, avdelningschef vid barnklinken i Skellefteå.

Linneas mamma fick ringa fram och tillbaka mellan Umeå och Skellefteå och fick flera motstridiga besked. Hur kan det bli så?

– Det är både olyckligt och beklagligt. Det blev så snabba svängar här. Operationstiden fanns, men all vår personal hade inte hunnit nås av de nya rutinerna, säger Eva-Lena Olofsson.

Läs också:  2-årig flicka bollas mellan sjukhus – ”Vansinnigt”

Öron-näsa-halsmottagningen stängde i Skellefteå den 17 juni förra året.

I Skellefteå opereras fortfarande barnpatienter, dessa har fått sin för- och eftervård på barnklinken.

I december togs ett beslut om att fördubbla detta arbete, på grund av långa köer. Planen var att operationer skulle ske varannan vecka. En utökning som barnkliniken inte mäktar med.

– Vi kan i dagsläget ställa upp en gång i månaden, inte oftare. Mer skulle gå ut över våra dagpatienter. Vi jobbar på en lösning. För att klara resten av operationerna rycker anestesi- och operationskliniken in, säger Eva-Lena Olofsson.

Där är Larsa Ruthström verksamhetschef.

– Det har gått lite fort, man fördubblade barnklinikens uppdrag utan att information om det nya uppdraget hann nå fram till dem.

Genomfördes nedläggningen av öron-näsa-hals i Skellefteå för hastigt?

– Nedläggning var hastig. Men det fanns en plan för hur behoven skulle tillgodoses. Sedan blev det en kommunikationsmiss mellan öronkliniken, barnkliniken och anestesikliniken, säger han.

Norran har sökt Hans Lindsten, verksamhetschef för öron-näsa-halsmottagningen för en kommentar.

undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om