Okej, Justin Bieber har spelats på Spotify några miljarder gånger, så tekniskt sett ”piskar” han fortfarande Skellefteå AIK efter han snodde förstaplatsen på iTunes från vårt kära hockeylag i samband med premiärträningen tidigare i höst.
Ett trendbrott, då AIK-themelåten vanligtvis når toppen – trots att iTunes presenterar en rikstäckande hitlista.
Läs också: Så ser den musikvideon till den senaste AIK-låten ut
Men, som sagt, iTunes visar just det: köp av låtar. Spotify, däremot, visar hur många gånger svenskarna – eller om vi ska vara helt ärliga i det här fallet – Skellefteå AIK-fansen, faktiskt tryckt ”play”, faktiskt satt på högtalarna eller hörlurarna, och faktiskt lyssnat på en låt.
Och hur går det för AIK då? Jo … precis som i rinken imponerar laget, eller borde vi säga bandet?! ... något enormt.
Det visar sig att ni har lyssnat extremt många gånger på hockeylagets energifyllda, vikingavärdiga rockdängor om att ”guldet ska heeeeem till Västerbotten” eller att det ”håller på att häääända igen.”
Läs också: Lulerecensenten totalsågar AIK-låten
Hör och häpna: 1,3 miljoner Skelleftefans har hittills lyssnat satt på en Dan & Dom-, Elsa Wiksten-, Funky Dan- eller North Power-featuread läktarstänkare.
Det är siffran 17 multiplicerat med Skellefteå kommuns befolkning, vilket betyder att du statistiskt sett har lyssnat på en Skellefteå AIK-låt 17 gånger. Och då exkluderar vi alla förfester du har varit på där någon annan har satt på en AIK-banger på Spotify.
Allt detta trots att det här hockeybandet får ”en av Sveriges bästa gitarrister” att bli närmast spyfärdig.
Vi lever verkligen i en hockeystad.