Sedan 2012 utmanar Sober October allmänheten att ta en vit oktober. Under devisen "Drick mindre, upptäck mer" vill kampanjen, utan pekpinnar, locka till reflektioner kring både den enskilda individens och samhällets förhållande till alkohol. Samtidigt syftar det till att ifrågasätta en stark alkoholnorm.
– Den som avstår från att dricka får ofta försvara sitt beslut. Det borde inte vara så, men det är en attityd som genomsyrar hela samhället. Där vill vi vara en motkraft och visa att det går alldeles utmärkt att vara nykter också. Att prova en vit månad främjar ett mer hälsosamt liv och skapar större utrymme att uppleva mer, säger Anders Westermark, initiativtagare till Sober October och vd för mediehuset Norran, i ett pressmeddelande.
Sober Octobers tes är att en vit månad leder till att du mår bättre. Nu är det upp till bevis med Sober Octobers nylanserade app där användaren kan jämföra hur en helnykter period skiljer sig från en "vanlig" månad.
– Oavsett vad du kommer fram till ger appen dig ett bra underlag att reflektera över. Det är jättespännande och jag hoppas att många får nya insikter tack vare appen, säger Anders Westermark.
Förutom Norran står bland andra NBV, IOGT-NTO, kommunikationsbyrån Henson och ett flertal kommuner bakom Sober October.