Nu tar ångloken semester

Efter en hårt arbetande sommar, är det nu dags för ångloken i Arvidsjaur att få en välförtjänt vintervila.

Ångloket drar ungefär 200 kilo kol och en kubikmeter vatten på varje mil. Det har med andra ord blivit några ton den här sommaren.

Ångloket drar ungefär 200 kilo kol och en kubikmeter vatten på varje mil. Det har med andra ord blivit några ton den här sommaren.

Foto: Ångloket drar ungefär 200 kilo kol och en kubikmeter vatten på varje mil. Det har med andra ord blivit några ton den här sommaren.

Not Found2014-08-17 21:00

Precis när semestern börjar ta slut för många, sätter den i gång för andra. Ångloken i Arvidsjaur har nu gjort sina turer för sommaren och åker därmed in på vintervila i lokstallen.

Ulf Norman är en av medlemmarna i Arvidsjaurs Järnvägsförening – föreningen som anordnar turerna. Han berättar att man den här sommaren har kört tio turer mellan Arvidsjaur och Slagnäs – varje fredag och lördag i fem veckor.

– Utan att överdriva tror jag att ångloksresorna är något av det bästa man kan erbjuda turister i Arvidsjaur, säger Ulf.

Enligt honom har ånglokssäsongen 2014 varit bra. Förutom ett fantastiskt väder, gissar han på att det är ungefär 1900 personer som åkt det här året – allt från lokalbefolkning till turister.

– Arvidsjaurborna är väldigt duktiga på att åka. Många åker varje sommar och vissa åker flera gånger under sommaren, säger han.

Han tillägger också att kustborna också är väldigt trogna tågresenärer.

– Särskilt under PDOL-helgen brukar vi märka av många Piteåbor som åker hit för att slippa festivalen, skrattar han.

Och nu har alltså ångloken gjort sina sista sommarturer. Härnäst väntar vintervila och underhåll. Under de månader som loken inte körs, träffas Järnvägsföreningen varje tisdag i lokstallet.

– Det är mycket som ska repareras, skruvas och gjutas, säger Ulf.

Arvidsjaurs Järnvägsförening har i dag två ånglok, som båda används under sommaren och därmed måste hållas i trim under vinterhalvåret.  

– Det är viktigt att motionera båda, säger han. I fall något skulle gå sönder måste vi ha en ersättare, förklarar han.

Nästa sommar i juni är man tillbaka på spåren igen.

– Det som är våra framtidsplaner nu är egentligen att få in nytt folk till föreningen, säger han.

– Vi börjar bli gamla!

LIZA NILSSON

liza@nyheterinorr.se

0960-47270

Ulf Norman var med och startade upp Arvidsjaurs Järnvägsförening på 80-talet. Han har varit lokförare i många år och är en av de som hjälper till när ångloken ska underhållas.
Ulf Norman var med och startade upp Arvidsjaurs Järnvägsförening på 80-talet. Han har varit lokförare i många år och är en av de som hjälper till när ångloken ska underhållas.
Ångloket drar ungefär 200 kilo kol och en kubikmeter vatten på varje mil. Det har med andra ord blivit några ton den här sommaren.
Ångloket drar ungefär 200 kilo kol och en kubikmeter vatten på varje mil. Det har med andra ord blivit några ton den här sommaren.
Ett av loken har redan fått installera sig under tak – redo för vintervilan.
Ett av loken har redan fått installera sig under tak – redo för vintervilan.
Utsikten för lokförarna.
Utsikten för lokförarna.
Förutom ångloken äger Järnvägsföreningen även några rälsbussar. "Ibland brukar vi ta ut rälsbussarna på charteruppdrag", berättar han.
Förutom ångloken äger Järnvägsföreningen även några rälsbussar. "Ibland brukar vi ta ut rälsbussarna på charteruppdrag", berättar han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om