– Det här visar att allt fler hittar till oss och uppskattar det vi gör. Publiken har märkt att vi har blivit ännu snabbare på agendasättande, lokala nyheter och sport, säger Norrans redaktionschef Marcus Melinder, som konstaterar att den sociala trafiken blir allt viktigare.
– Många använder Facebook för att hitta nyheter, på bekostnad av mediernas startsidor. Därför är det så viktigt att vi finns där publiken finns, det vill säga i deras sociala flöden.
För att fira milstolpen anordnar Norran en tävling där tio personer vinner en toppluva. Tävlingen hittar du på Norrans Facebook-sida.
Tre korta fakta om Norrans drygt 10 000 följare på Facebook:
– 61 procent är kvinnor.
– 9 461 följare är bosatta i Sverige. Näst flest är norrmännen, som är 88 till antalet. Totalt har Norran följare från 45 olika länder.
– Drygt hälften av följarna – 5 700 stycken – bor i Skellefteå med omnejd.