Totalt omfattar planen satsningar på järnväg, sjöfart och vägar på 700 miljarder kronor. Det handlar både om nybyggnation och upprustning av befintlig infrastruktur.
– Utvecklingen av transportsystemen är en mycket viktig del för att klara målet att Sverige ska bli världens första fossilfria land, säger klimatminister Isabella Lövin (MP).
Regeringsbeslut: Norrbotniabanan byggs mellan Umeå-Skellefteå för 6,9 miljarderPlanen innehåller en mängd olika projekt över hela landet. Bland de större märks Norrbotniabanan mellan Umeå och Skellefteå, utbyggnad av Sydostlänken, flera investeringar i slussar och farleder och mötessepareringar på vägar med låg säkerhetsstandard, till exempel på E20 mellan Örebro och Göteborg.
Även flera vägar inom Norrans spridningsområde finns upptagna i den nationella planen för infrastrukturen.
E 4 ska breddas för att öka framkomligheten: ”2020 kan de två första etapperna vara klara”Det är E4-sträckorna Gumboda–Grimsmark, Broänge–Daglösten och Daglösten–Ljusvattnet där det blir mötesseparering och planerad byggstart är 2024–2030. Även på E4-sträckan Sikeå–Gumboda blir det mötesseparering, där är byggstarten planerad inom den kommande tre års perioden. Under den tiden ska även E4 mellan Djäkneboda–Bygdeå åtgärdas.
Regeringen har också beslutat att Trafikverket ska göra bristanalyser och fortsatta utredningsarbeten gällande en del projekt i norra Norrland.
Så länge dröjer det till E4 kan breddas klartTill exempel ska bristande kapacitet i järnvägssystemet Övre Norrland Skellefteå/Bastuträsk–Boden/Luleå ses över, man ska även se över Inlandsbanans framtida funktion, överflyttning väg till järnväg samt omledning.
Målet med bristanalysen ska vara att de projekten är så pass utredda att de kan övervägas ingå i nästa planeringsomgång.
Totalt satsas 125 miljarder kronor på drift och underhåll av järnvägar, 164 miljarder till drift och underhåll av statliga vägar samt 333,5 miljarder till utveckling av transportsystemet.
Planen gäller tiden fram till 2029, och mycket kan hända innan dess, men infrastrukturministern vågar lova att projekten kommer att komma igång.
– Det här kommer att bli av. Och det här är bara början, säger Tomas Eneroth.