Uppropet #metoo fortsätter och nu är det kvinnor anställda inom handels- och servicesektorn som går samman i uppropet #obekvämarbetstid.
På tisdagsmorgonen publicerades uppropet, som 377 kvinnor då hade skrivit under, på Handelsnyttssajt.
”Vi kräver trygga arbetsplatser fria från diskriminering, förtryck, sexualiserande jargong, trakasserier och övergrepp - från arbetsgivare, chefer, kollegor, kunder, säljare och väktare”,
står det i uppropet, som du kan läsa i sin helhet här nedan.
En av initiativtagarna till uppropet är Maria Karlsson, som jobbar som florist i Skellefteå.
– Det skedde ganska organiskt. Hade det inte varit jag som hade gjort det så hade det varit någon annan. Det var ofrånkomligt, säger Maria.
– Jag startade #taggarnautåt för florister den helgen då allt exploderade. Då startade jag också #obekvämarbetstid och även #kundenharalltidrätt startades. Ganska snart så snackade vi som hade startat de två uppropen ihop oss och så kom vi fram till att vi skulle göra det tillsammans.
Hur har responsen varit?
– Den har varit både väntad och stor. Samtidigt är det väldigt många som har hört av sig som gärna skulle ha varit med men som inte vågar vara offentliga. Det handlar om en av Sveriges största arbetsgrupper men det är inte det största upproret, och det handlar mycket om att det är många unga som har otrygga anställningar eller har sitt första jobb och inte vågar sätta sin namn under upproret. Vi är det tredubbla till antalet om man ser till de meddelande som vi har fått.
De som ställer sig bakom uppropet hoppas på att få upp frågan om problem med sexuella trakasserier och övergrepp på arbetsplats på tapeten hos såväl fack som arbetsgivarorganisatoner.
Och även om Maria Karlsson tycker att det går långsamt hos de berörda parterna, så är onekligen bollen i rullning.
– Några av oss som ligger bakom uppropet har träffat Åsa Regnér (barn, äldre- och jämställdhetsminister) i Stockholm och det är fler möten på gång, bland annat med arbetsmarknadsministern. Jag hoppas också att det blir fortsatta samtal med arbetsgivarorganisationer och Handels.
Det här är dock inte något som berör de som arbetar inom branschen – utan även alla som kommer i kontakt med de som jobbar där.
– Man hoppas att det här bara är början. Och jag hoppas att kunderna tänker till litegrann innan de går in i en butik. Ser man till vittnesmålen bland handels- och serviceanställda så handlar det mycket om att kunder ser de anställda som en del av inredningen, inte som en person som är där för att hjälpa till, och man kan bete sig nästan hur som helst mot dem.
Uppropet #obekvämarbetstid i sin helhet:
"Ni har alla haft med oss att göra. Vi möter varandra nästan dagligen. Vi svarar på dina frågor. Vi står i kassan och receptionen. Vi klipper ditt hår, vi packar dina varor och tipsar, stylar och tillmötesgår.
Det är vi som jobbar inom service- och handelsbranschen. Det vårt jobb att bemöta dig med respekt, ödmjukhet och förståelse.
Nu vittnar vi om ert bemötande; ni chefer, kollegor, säljare, väktare och kunder som behandlar oss med avsaknad av de egenskaper ni kräver av oss.
I likhet med många andra branscher, där kvinnor vittnar om sexuella trakasserier och övergrepp, så är inte vår bransch förskonad. Det strukturella förtryck och de maktstrukturer som belyses av #metoo är allestädes närvarande i vår bransch. En bransch som innefattar osäkra och tvivelaktiga anställningsformer, avsaknad av kollektivavtal och förstagångsjobb, vilket ytterligare medför att gynna tystnadskulturen vi så länge kvävts under.
Vi har samlat vittnesmål från de som äntligen vågar berätta under uppropet #Obekvämarbetstid.
Vi har berättat för varandra och vi kommer fortsätta berätta. Vi vet vilka ni är.
Vi är inte tysta längre och nu kräver vi en förändring.
Vi kräver trygga arbetsplatser fria från diskriminering, förtryck, sexualiserande jargong, trakasserier och övergrepp - från arbetsgivare, chefer, kollegor, kunder, säljare och väktare.
Vi kräver att alla chefer och arbetsgivare tar ansvar och tydliggör de enligt lag obligatoriska rutiner och riktlinjer som skall finnas på varje arbetsplats, för att förebygga och motverka diskriminering och sexuella trakasserier.
Ni har ett ansvar att se till att överträdelser uppmärksammas, åtgärdas, rapporteras och följs upp.
Vi kräver att Svensk Handel, KFO och andra arbetsgivarorganisationer tar sitt ansvar för att utbilda sina medlemmar i vilka skyldigheter som åligger dem gällande diskriminering och sexuella trakasserier.
Vi vill se en tydlig plan och agerande för hur man jobbar med sina medlemmar för att skapa tryggare arbetsplatser.
Vi vill se utbildningar för chefer och arbetsgivare gällande hur man bemöter sexuella trakasserier och övergrepp.
Vi vill se en tydligare och mer frekvent närvaro från fackliga organisationer, både på arbetsplatser och gentemot medlemmar. Vi vill se mer och djupare utbildning för ombud, förtroendevalda och anställda gällande sexuella trakasserier och övergrepp.
Vi vill även uppmana alla i butiks- och servicebranschen att ansluta sig till fackliga organisationer för att ytterligare påverka vår situation på arbetet.
Vi vill också se tydligare direktiv om hur man kan gå tillväga och vart man kan vända sig om man utsätts för sexuella trakasserier eller övergrepp på eller i anknytning till jobbet och inte tillhör någon facklig organisation.
Vi kräver att personal, på uppdrag av arbetsgivare/chef, i butiker och liknande arbetsplatser som är offentlig plats, ska få större befogenhet att porta och avvisa personer som trakasserar eller på annat sätt ansätter personal och/eller övriga kunder. Detta för att kunna skapa och upprätthålla en trygg arbetsmiljö.”