Målet för danska tåg: En timme mellan städer

"Tim-visionen" lever. Med tåg ska man kunna ta sig mellan Danmarks största städer på högst en timme. Det försäkrar flera partier inför upphandlingen av nya eltåg som ska ersätta ökända dieseltåg.

Not Found2018-02-01 14:03

Nästan alla partier i den danska riksdagen, folketinget, har nu enats om att anslå elva miljarder kronor för inköp av minst 90, och i förlängningen upp till 200, eldrivna tåg för intercity-trafik i Danmark. De ska ersätta dieseltågen IC3 och IC4.

Danskbyggda IC3 är flera decennier gamla och skulle egentligen ha fasats ut till förmån för nyare IC4 från Italien. Men IC4 har plågats av omfattande problem, vilket lett till åratal av skandalrubriker och fördröjt övergången.

I den första specifikationen för nästa generation tåg står att de ska kunna köras i 200 kilometer i timmen. Det räcker inte riktigt för att tim-visionen ska bli verklighet. Men Socialdemokraternas transportansvarige Rasmus Prehn tror att man når ända fram under generationsskiftets gång.

- På några sträckningar kommer vi fantastiskt nära tim-modellen redan med dessa tåg. Men ska man in i mål behövs snabbare tåg. Och de kan vi köpa i takt med att infrastrukturen till tim-modellen blir klar, säger Prehn.

De sista dieseltågen av typerna IC3 och IC4 ska enligt planen tas ur drift år 2027.

Med tim-visionen menas att man ska ta sig från en stor stad till nästa inom en timme. Alltså exempelvis de 15 milen från Köpenhamn till Odense på en timme, och sedan vidare ytterligare 15 mil till Århus med en timmes resa till.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om