Maria Öhman är både arg och irriterad, hon får knappt fram orden när hon berättar om vad som hänt.
– Företaget Akali AB ringer och säljer tvättmedel och skurmedel, men de är extremt oseriösa. De säger att de ska byta logga och därför sälja ut sitt lager billigt, men det är bara lurendrejeri, säger Maria Öhman.
Det var för några veckor sedan som hon blev uppringd och fick erbjudandet presenterat för sig. För knappt 5 000 kronor skulle hon få varor till ett värde av drygt 16 000 men när leveransen kom var värdet betydligt lägre än den medföljande fakturan.
Nu började försöken att få tag i företaget.
– Det var nästan omöjligt, men till slut fick jag tag i en person och han sa bara ”Tagga ner. Du kommer inte långt med den där attityden. Jag hör att du säger 'ja' här på bandet.”
Maria har polisanmält företaget och vill nu varna andra. Hon är inte heller den första som råkat ut för deras metoder.
– Jag känner till det här företaget sedan tidigare, jag har haft något ärende med dem och jag minns att det var svårt att få kontakt med företaget och att DHL sedan bara kom och lastade av varorna hos kunden, säger Karin Lindmark.
Hon är konsumentvägledare på Skellefteå kommun och ger lite allmänna råd som man kan tänka på när man har med telefonförsäljare att göra.
– Har man inte beställt så ska man inte ta emot varan. Det är viktigt att motsäga sig det och bestrida att man har beställt det.
Att det är just tvättmedel och andra förbrukningsvaror som säljs är ingen tillfällighet.
– Det här är ganska utstuderat, för när det handlar om försäljning av livsmedel eller andra dagligvaror för hushållet som levereras regelbundet så gäller inte lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Så där vill jag vara tydlig, det gäller att vara medveten om att lagen om distansavtal inte gäller, det vill säga att man har ingen ångerrätt.
I Maria Öhmans fall tycker Karin Lindmark att hon ska fortsätta sätta hårt mot hårt.
– Jag tycker att hon ska begära ut ljudfilen och det är han skyldig att göra.