Ljus i mörkret: Nextjet-kaoset närmar sig en lösning

Nextjets resenärer till och från Arvidsjaur har på senare tid drabbats av såväl flygförseningar som att bagaget lämnats kvar på avgångsdestinationen.

Kommersiellt. Nextjet flyger kommersiellt på sträckan Arvidsjaur-Arlanda, men mellanlandningen i Lycksele ställer till det. ”Det finns exempelvis träd som sticker upp i våra utflygningsvägar så vi måste göra en brantare stigning, vilket gör att vi måste ta mindre vikt med oss”, säger Henning Lindberg.

Kommersiellt. Nextjet flyger kommersiellt på sträckan Arvidsjaur-Arlanda, men mellanlandningen i Lycksele ställer till det. ”Det finns exempelvis träd som sticker upp i våra utflygningsvägar så vi måste göra en brantare stigning, vilket gör att vi måste ta mindre vikt med oss”, säger Henning Lindberg.

Foto: Kommersiellt. Nextjet flyger kommersiellt på sträckan Arvidsjaur-Arlanda, men mellanlandningen i Lycksele ställer till det. ”Det finns exempelvis träd som sticker upp i våra utflygningsvägar så vi måste göra en brantare stigning, vilket gör att vi måste

Not Found2017-02-02 17:00

”Nu äntligen börjar det väl ordna upp sig, men det har varit jättejobbigt för alla inblandade. Främst våra passagerare, men även för oss som bolag”, säger Henning Lindberg, försäljnings- och marknadschef på Nextjet.

De senaste veckorna har det strulat rejält för flygbolaget Nextjet, men den främsta orsaken menar man beror på flygplatsen i Lycksele, där ibland mellanlandning sker på färden från Arvidsjaur till Arlanda. I nya mätningar som gjorts i Lycksele uppdagades att en del hinder sätter käppar i hjulen när planen ska lyfta.

– Det finns exempelvis träd som sticker upp i våra utflygningsvägar så vi måste göra en brantare stigning, vilket gör att vi måste ta mindre vikt med oss. Nu har vi identifierat problemet så vi har gått ner till att bara ta 55 bokningar och undvika den situationen med bagage, säger Lindberg. Tidigare har drygt 60 platser funnits.

På längre sikt hoppas han att det ska åtgärdas vid Lycksele flygplats, men kortsiktigt har de dragit ner på antalet platser per plan.

– Det gynnar ju varken oss eller Arvidsjaur. Men det är den snabba lösningen som vi kan göra. Vi spar på antalet passagerare så att de som flyger får med sitt bagage, för självklart ska man få med det. Det är inget snack om det.

Men det är inte bara bagaget som krånglat. Även förseningar är ofta förekommande. Fredag förra veckan var morgonflyget försenat nästan fyra timmar på grund av personalproblem. 

– Det kan nog stämma. Jag har inte detaljkunskapen men jag vet att det var en försening. Det här förmodligen en sådan situation då vi inte kunnat hantera det på annat sätt än att ta en försening. Det är förstås är jättetråkigt för alla inblandade och jag rycker inte på axlarna på något sätt, men jag tror vi har gjort allt som stått i vår makt för att kunna avhjälpa det men utan att lyckats. Däremot kan vi mycket väl ha brustit att informera resenärer kvällen innan om förseningen, det håller jag med om, säger Lindberg.

Kan resenärer framöver vara säkra på att bagaget följer med?

– Ja, det kan man. Vi har några enskilda flighter framöver där det är fler personer inbokade än 55, som bokats före vi gjort den här begränsningen. Men dessa flighter kollar vi på nu, om man ska erbjuda passagerare en annan tur eller hur vi gör. Veckans fredagsflygning var en flight som hade för många inbokade, men det har vi löst så att vi flyger från Arvidsjaur direkt till Arlanda, och löser flighten från Lycksele på ett annat sätt. Lösningen kan se annorlunda ut vid andra flygningar, men vi är fast beslutna att hitta lösningar för att inte hamna i den här situationen för det är verkligen inte hållbart.

Malin Johansson/NN

undefined
Bagage eller inte bagage. Nextjet har senaste veckorna kritiserats på grund av att de flera gånger lämnat resenärers bagage på avgångsdestinationen. ”Det har varit jättejobbigt för alla inblandade”, säger Henning Lindberg, försäljnings- och marknadschef på Nextjet.
undefined
Kommersiellt. Nextjet flyger kommersiellt på sträckan Arvidsjaur-Arlanda, men mellanlandningen i Lycksele ställer till det. ”Det finns exempelvis träd som sticker upp i våra utflygningsvägar så vi måste göra en brantare stigning, vilket gör att vi måste ta mindre vikt med oss”, säger Henning Lindberg.

Fråga/svar

Nextjet kritiseras bland annat för:

Bagagehanteringen. Vid flera tillfällen har incheckat bagage lämnats kvar på avgångsdestinationen för att inte planet ska bli för tungt. Ändrade förhållanden på Lyckseles flygplats för att planets last måste väga ca 700 kg mindre.att inte hålla sina tider, och bristen på information kring detta.

Nextjet svarar att:

Lösningar på bagagehanteringen nu i finns. Planen bokas inte längre till sista plats, utan max antal är 55 personer per flygning via Lycksele. Det har även satts in extraturer mitt på dagen några gånger i veckan.de håller med om att informationen till resenärer kan bli bättre.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om