Kritik har bland annat kommit från busschaufförer. De får lamporna rakt i ögonen när de kör uppe på viadukterna.
– Lampan på viadukten till Spisen har bländat oss i cirka ett år, det har vi hört av oss och klagat på, säger chauffören Anders Lundberg.
Tidigare i höst kom en lampa på Kåge norra och nyligen även en på Kåge södra.
Han säger att busschaufförerna har pratat om problemet länge.
– Särskilt oroar man sig för att köra på någon cyklist eller gående.
Har redan släckts
Belysningen på Kåge södra infart var dock tänd bara ett dygn.
– Det kom många klagomål till Kundtjänst, så vi fick snabbt släcka den igen, säger Stefan Ericsson, projektledare för belysning på Trafikverket
– Syftet med belysningen är ju att den ska göra trafiken säkrare, inte tvärt om.
Stefan Ericsson beklagar att lampan på något vis blev felmonterad.
Väntat många år
Lamporna i sig är dock efterlängtade. Redan när nya vägen byggdes mellan Skellefteå och Byske skulle det satsas på belysning.
– Men pengarna räckte inte och det ströks. Sedan har bland annat Skellefteå kommun legat på.
– Folk har klagat och säger att det är som att köra in i ett svart hål när man kör under en svart viadukt.
Lampor ger variation
Kritikerna har på senare tid fått stöd av forskningen. En helt mörk väg har sövande effekt. Helst ska det finnas något som är belyst var fjärde kilometer eller mer.
– En sak som man då kan belysa är viadukterna. Då skapar man omväxling, och givetvis är det också en förbättring för den som tänker svänga.
– Det har varit kritik för att folk kan missa en helt mörk viadukt. Det blir farligt om bilisterna måste tvärbromsa, kanske rent av börjar backa.
Tre viadukter
Av båda dessa skäl har alltså tre viadukter runt Kåge försetts med en slags "fasadbelysning".
– Nu ska vi se vad som blev snett i Kåge södra, och jag har nyligen hört att vi behöver se till även Kåge norra. Däremot hade jag inte hört klagomålen om viadukten i Spisen tidigare, säger Stefan Ericsson.