– Det är bara att säga som det är: vi har ett väldigt tufft dygn framför oss.
Så sammanfattar Walter Renström. enhetschef för ledningsnätet, läget nästan ett dygn efter den stora ledningen gick sönder på Solbacken igår kväll.
Hela listan: Drabbas du av vattenläckan?
Läget är kritiskt. För tillfället balanserar kommunen på marginalerna vad gäller vattennivåerna. Risken finns att vissa hushåll förlorar sitt drickvatten på onsdagskvällen – förutsatt att inte berörda kommuninvånare kommer samman, och hjälps åt med att använda så lite vatten som möjligt i afton.
– Vi vädjar till alla som får sitt vatten från Abborrverket: om vi hjälps åt under det här dygnet finns det en möjlighet att vi klarar detta utan att någon ska bli utan vatten, säger Stefan Johansson, vatten- och avfallschef vid Skellefteå kommun, och fortsätter:
– Läget är kritiskt. Undvik att tvätta, undvik att använda vatten på alla sätt som går. Det är det främsta som kan hjälpa oss.
”Huvudpulsåder”
Skellefteå kommun vädjar på sin hemsida: ”Alla behöver hjälpas åt att hålla nere vattenförbrukningen.”
Redan i skrivande stund (vid 15-tiden på onsdagen) kan vissa uppleva ett svajigt tryck i kranarna samt missfärgningar av vattnet. Johansson beskriver ledningen som gått sönder som kommunens ”huvudpulsåder” och att styra om vattnet runt ledningen är knepigt.
Läckan har äntligen grävts fram, och nu påbörjas lagningsarbetet. Ett arbete som, enligt Renström, tar tid och inte är helt lätt.
– Det är en väldigt grov ledning, det är klart att det är tungjobbat. Det är inga saker man kan bära, direkt. Det är bara att kämpa. Vi har tagit bort biten som är trasig, säger Walter Renström.
Rönnskär påverkas
Rönnskärsverken har haft ständig dialog med kommunen som största vattenkund. De har minskat sin produktion under dagen, och gör så mycket de kan för att hålla nere vattenförbrukningen.
Förhoppningen är att läckan ska vara fixad och tornen fyllda vid 15-tiden på torsdagseftermiddagen.
Tills dess är det bara att kämpa.
– Nu gäller det att alla berörda hjälps åt. Målet är att inga kunder, varken normala hushåll eller storkunder som Rönnskär, ska påverkas nämnvärt. Tillsammans klarar vi det här, säger Stefan Johansson.