Landstinget överför årligen drygt 30 000 fakturor till sitt inkassosystem, till ett sammanlagt värde av över 100 miljoner kronor. Det utgör ungefär en tiondel av alla fakturor som går ut till länets patienter.
Läs också: Ingen betalning – då avbryts tandvården
Vårdens inkassosystem har nu granskats av landstingsrevisorerna, som hittat brister. Bland annat handlar det om gamla rutiner som inte uppdaterats sedan år 2009. Detta trots att revisorerna tidigare krävt en uppryckning på området.
Rutinerna är även otydliga: Det framgår inte under vilka förutsättningar handläggare får ge anstånd med betalningar. I en delårsrapport från 2015 framgår att skulder på 6,5 miljoner kronor avskrevs under året. Men de åtgärder som vidtas i ett ärende tycks vara ”personberoende” skriver revisorerna i sin rapport.
Inte godkänt
Avskrivningar på över 100 000 kronor måste godkännas av landstingsstyrelsen. Men vid delårsrapporten 2014 framgår att två avskrivningar godkänts först efter att delårsbokslutet redan fastställts av politikerna.
Nu kräver landstingsrevisorerna förbättringar. De vill att landstingsstyrelsen ser över, förenklar och förtydligar regelverket.
Peter Olofsson (S) är landstingsstyrelsen ordförande.
– Jag har inte hunnit läsa rapporten ännu, men jag kan säga att det här är ett område vi redan börjat se över. Nyligen togs exempelvis nya riktlinjer fram kring kreditregler inom folktandvården.
– Det handlade främst om att vi vill undvika att patienter skuldsätts och hamnar i kläm, säger Peter Olofsson.
Hur ärenden hanteras är ”personrelaterat” enligt rapporten?
– Om det sker godtyckligt eller inte vet jag inte. Det är bra att revisorerna tittat på detta, det är deras uppgift. Men nu är det upp till verksamheten och oss att ge vår bild av hur det fungerar också. Vi kommer naturligtvis att yttra oss om detta, säger Peter Olofsson.
Det är bra att revisorerna tittat på detta, det är deras uppgift.