”Kränkningen är helt obetydlig”

På patientens kontoutdrag framgick exakt vilken klinik han besökt. Men trots att Datainspektionen slagit fast att hanteringen är olaglig, bestrider landstinget mannens skadeståndsanspråk.

Norran den 5 mars.

Norran den 5 mars.

Foto: Norran den 5 mars.

Not Found2015-03-12 07:00

Patienten har via Stiftelsen Centrum för rättvisa krävt 10 000 kronor i ersättning för ”kränkning av personlig integritet”.

Bakgrunden är att landstinget före oktober 2013 hade ett fakturahanteringssystem som avslöjade patientuppgifter. Ett förhållande som kritiserats av både landstingsrevisorerna och Datainspektionen.

Nu svarar landstinget att man bestrider skadeståndsanspråket.

Hanteringen av sekretessuppgifter var inte ”optimal”, utifrån Datainspektionens beslut, svarar landstinget, som dock inte anser att patienten ska ha tagit någon skada.

Det obehag som patienten hänvisar till räcker helt enkelt inte, anser landstinget och hänvisar till en dom från Högsta domstolen. Här slår man fast att ersättningsnivån för en mindre allvarlig kränkning, som ändå inte varit obetydlig, bör bestämmas till ett schablonbelopp på 3 000 kronor.

Förvånad

Men kränkningen som mannen hänvisar till är enligt landstinget ”helt obetydlig och därmed inte skadeståndsgrundande.”

Alexandra Gillström, juridiskt ombud för patienten, förvånas över svaret.

– Att kränkningen skulle vara ”helt obetydlig” är ett väl magstarkt uttalande från landstinget. Det är en stötande formulering. Jag förvånas även över att landstinget inte med ett ord ber om ursäkt, säger hon.

Varför är kränkningen allvarlig?

– Det handlar om att landstinget läckt patientuppgifter vid 27 tillfällen, under flera års tid. Hanteringen fortsatte trots att min klient kontaktade både tjänstemän och politiker. Jag måste tala med min klient om hur vi ska gå vidare med detta, säger Alexandra Gillström.

Det är en stötande formulering. Jag förvånas även över att landstinget inte med ett ord ber om ursäkt.

Norran den 5 mars.
Norran den 5 mars.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om