Kontorschefen på Swedbank: ”Nu handlar det om att hitta en lösning för alla kunder”

Swedbanks bankkontor i Burträsk och Byske stänger snart. Men banken lovar att inte lämna sina mindre digitaliserade kunder i sticket. ”För oss kommer det att handla om att gå ner på individnivå och hitta en lösning för alla”, säger kontorschefen Catarina Lidman.

Foto: Foto: Elin Ala

Not Found2017-02-15 14:24

Vid lunchtid på onsdagen kom beskedet att Swedbank kommer att stänga sina bankkontor i Burträsk och Byske från den 11 respektive 12 april.

Swedbank hänvisar till att allt färre besöker dessa två kontor, som har varit öppna två dagar i veckan.

– Vi ser ett tydligt förändrat kundbeteende. I takt med att kunderna, gammal som ung, uträttar fler och fler vardagsärenden själva, förändras också önskemålen på vad kunderna vill ha vår hjälp med inne på våra kontor. Vi ser att ärendena blir allt mer avancerade. Därför känns det viktigt för oss att samla vår kompetens på ett kontor i kommunen för att kunna erbjuda kunderna de bästa råden och lösningarna, säger Catarina Lidman, Swedbanks kontorschef i Skellefteå.

Hur har tendenserna kring frekvensen av besök på dessa två kontor sett ut?

– Vi har ingen statistik, men vi ser en jättetydlig nedåtgående trend som vi såg redan för två år sedan, då vi på de här kontoren gick ner till öppet två dagar i veckan, och samma trend håller i sig nu. 

Vilka reaktioner kring nedläggningen av kontoren har nått dig?

 – Det har inte varit jättemycket reaktioner, men vi har pratat med en del kunder här under förmiddagen. Många förstår, de har sett hur trenderna går i samhället och att allt färre besöker banken. Samtidigt tycker de att det är tråkigt att förlora det lokala kontoret.

Kring nedläggningar av bankkontor på mindre orter höjs ofta röster om de personer som inte hängt med i den tekniska utvecklingen, och därmed inte har tillgång till bankens digitala tjänster, och hur de ska klara omställningen.

– Jag vill säga att det inte sitter i åldern, det finns många äldre som hänger med på digitalisering. Men för oss kommer det att handla om att gå ner på individnivå och hitta en lösning för alla. De får höra av sig och så får vi titta på det, det kan handla om allt ifrån att ladda hem appen till mobilen och skaffa swish till att hjälpa till med att skaffa ett betalkort, säger Lidman.

Inga tjänster kommer att försvinna i och med nedläggningen av de två kontoren.

– Det berör fyra anställda, men de jobbar redan som det är tre dagar i veckan i stan. Nu kommer de att jobba fem dagar i veckan i stan.

undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om