Övningen ska pågå i nio dagar, och frågan är nu vad befolkningen kan vänta sig av störningar och obehag. På kartan här ovan ses det svenska övningsrområdet. Inom det mörka fältet ska flygningarna ske på alla höjder.
– 90 procent av flygningarna i det området ligger 8 000 meter eller högre, säger Louise Levin, informationschef på Norrbottens Flygflottilj.
10 procent ska vara lågflygningar.
– Planen kan i princip flyga hur lågt som helst. Vi har bokat hela luftrummet, säger hon.
Fler på eftermiddagen
– På förmiddagen sker övning både i Sverige, Finland och Norge. Då kommer max 40 plan att öva i Sverige.
På eftermiddagens pass samlas däremot alla flygplanen i Sverige, då blir det cirka 90 plan i luften.
Att lågsniffande militärplan kan vara skrämmande vet alla som blivit överraskade av dem. De tydliga tiderna för övningen kan nu vara en hjälp åtminstone för människorna.
Kor trampar varandra
En som alltid varit kritisk till flygövningar är Micael Forslund, bonde i Häbbersfors och styrelseledamot i LRF Västerbotten.
– Det är ett elände när de flyger över ladugården. Korna blir rädda och kan trampa på varandra, värst är det om någon ligger ner. Vi hade sådana fall förr i tiden, när det var vanligare med flygövningar.
Att låta djuren stanna inomhus är igen direkt lösning, tycker han. Där har djuren svårare att definiera vad ljudet kommer ifrån.
Men även kreatur som går ute skräms förstås och kan rusa ut ur hagen.
Renarna springer
Samerna är också kritiska djurägare.
– Vi är emot hela övningen, och tycker att tiden är illa vald, säger Jenny Wik-Karlsson, verksamhetschef för Svenska Samernas riksförbund.
– Renarna blir rädda och börjar springa. De förbrukar energi, och om de hunnit kalva riskerar kalvarna att bli skadade eller att inte hinna med.
Hon säger att samebyarna fått skicka in koordinater på var de har sina hjordar. Hon vet inte hur många områden det blev, och om det finns möjlighet att undvika alla.
Inga reguljärplan
Militärövningen har alltså två tydliga pass, och övrig tid sker ingen flygning.
Tiden är anpassad till reguljärflyget. Inga flygtider har behövt ändras förutom en tur Lycksele-Arvidsjaur som har förskjutits en halvtimme.