Kampanjen Sober October är över: ”Det såldes lite mindre alkohol”

Nu är oktober över och då också kampanjen Sober October, som syftar till att få människor att reflektera över sina alkoholvanor.

Not Found2016-11-01 21:33

Kampanjledaren Åsa Stocksén säger att kampanjen generellt sett har gått bra.

– Vi har haft lite annorlunda partners som har hjälpt till att sprida kampanjen regionalt och även i resten av Sverige. Ett av de arrangemang som stod ut var när Sanna Lundell föreläste, det lockade nästan 300 personer. Hon tangerade ämnet genom att prata om medberoende och vad det innebär och får för konsekvenser, säger hon.

Hon har fått en rapport från krogarna i Skellefteå att det såldes lite mindre alkohol under oktober.

– Det har sålts mer alkoholfritt vilket är glädjande, även om det inte var syftet. Vi har försökt få med krogarna i kampanjen, men de har tackat nej eftersom alkohol ingår i deras koncept. Däremot har det blivit bättre med alkoholfria alternativ så jag tror att en förändring är på väg att ske. Det har ju blivit lite av en hälsotrend att inte dricka alkohol, säger Åsa Stocksén.

Hur många som har varit med i kampanjen finns det dock inga siffror på. Det som kan konstateras är att fler har anmält sig till nyhetsbrevet, 497 jämfört med 381 förra året. Då är inte Umeå kommun eller Skellefteå Kraft inräknade då hade egna anmälningslistor.

Vad tycker du om konceptet Sober October?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om