Efter en omfattande renovering öppnades tidigare i år kapellet ovanför den grav där Jesus ska ha begravts. Den heliga gravens kyrka är en av de viktigaste helgedomarna inom kristendomen och lockar tusentals besökare varje år.
Renoveringen kostade drygt 30 miljoner kronor och var den första på 200 år. Den här gången undersöktes även vad som doldes under golvetoch då använde arkeologerna bland annat markradar från Guideline Geo i Malå.
Undersökningen av den heliga gravens kyrka är långt ifrån det enda spektakulära projektet där avancerad geoteknologi från Malå haft ett finger med i spelet.
Kartläggningen av en träningsskola för gladiatorer i Österrike i dåvarande Romarriket är ett exempel. Undersökningen av Ground Zero i New York efter terrorattacken 2001 är ett annat.
Dessutom har teknik från Malå använts för att utforska Kinesiska muren, kejserliga gravar och området kring Stonehenge i England.
– Arkeologi är inte vårt största område men det är där vi får mest intressant feedback. Det är roligt för personalen att veta att det vi gör används i den och den utgrävningen, säger Jonny Falk, platschef på Guideline Geo i Malå.
Han berättar att företaget utvecklar och tillverkar olika typer av geofysiska instrument, men att markradar är den stora delen.
Utrustningen används inom en rad olika områden, allt ifrån att undersöka var en fiberkabel ligger till tunnlar, broar och militära applikationer som minröjning.
Ett växande användningsområde är att kartlägga vägar för att förebygga slukhål.
– Fördelen med markradar är att det inte blir någon miljöpåverkan. Tekniken är också relativt kostnadseffektiv, säger Jonny Falk, som konstaterar att bredden är ett stort plus:
– Vi kan tillhandahålla en verktygslåda med väldigt många verktyg.
95 procent av det som tillverkas går på export. I fjol sålde Guideline Geo till 70 länder spridda över hela världen.
Till saken hör också att Malåföretaget har ett helägt dotterbolag i USA och kontor i både Malaysia och England.
Att påstå att företaget satt kommunen på kartan är knappast någon överdrift. För kunderna är Malå i första hand ett varumärke och då kan det komma som en överraskning att det även är en ort.
Jonny Falk berättar om ett kundbesök från Asien, där den långväga gästen plötsligt fick något frånvarande i blicken:
– Han sa ”det är så häftigt, jag har varit i branschen i 15 år och alltid hört talas om Malå. Men jag visste inte att det också var ett ställe där man kan bo”. För honom var Malå bara markradarutrustning.
Att Guideline Geo är ett internationellt företag märks på flera sätt. På kontoret i Malå arbetar människor från sju olika länder, bland annat Kina, Indien och Kuba.
Kompetensförsörjningen är en utmaning i inlandet, men hittills har företaget klarat av det, konstaterar Jonny Falk:
– Om vi ska vara bland de bästa i världen måste vi ha den bästa personalen.
Han ser också personalen som företagets största styrka. Det märktes inte minst för något år sedan när det var rörigt och turbulent i ledningen.
– Det har ändå rullat på. De har utvecklat, producerat och sålt.
Jonny Falk ser ljust på framtiden och tror att de närmaste två, tre åren kommer att bli spännande. Han berättar att förbättringar är på gång på processidan och räknar med att även försäljningen ska lossna rejält.
Att företaget får verka och utvecklas på en mindre ort i inlandet känns viktigt för Jonny Falk. Han kommer själv ifrån Jokkmokk och hamnade i Malå tack vare att han träffade en tjej härifrån och att det snabbt löste sig med jobb och bostad:
– Vi vill ha livskvaliteten och vi vill att våra barn ska växa upp här. Jag tror att näringslivet och kommunen kan göra mycket tillsammans. Det går, bara vi bestämmer oss.
Arkeologi är inte vårt största område men det är där vi får mest intressant feedback.