Instrumentlektionerna ska flyttas – då måste Nellie, elva år, sluta spela trumpet

Möjligheten att spela instrument på lektionstid blir snart ett minne blott. För familjen Malm i Lappvattnet kan det innebära slutet på elvaåriga Nellie Malms musicerande. ”Det känns jättejobbigt”, säger hon.

Spelar. Nellie Malm i Lappvattnet har spelat trumpet i två år, men kommer att sluta om hon måste spela efter skoltid. Foto: Maria Wallin.

Spelar. Nellie Malm i Lappvattnet har spelat trumpet i två år, men kommer att sluta om hon måste spela efter skoltid. Foto: Maria Wallin.

Foto: Foto: Maria Wallin.

Not Found2018-01-27 10:19

Gitarr, bas eller blåsinstrument – i många år har alla grundskoleelever i Skellefteå kommun haft möjligheten att under lektionstid upptäcka ett instrument.

Kulturskolans musiklärare har åkt från samhälle till samhälle för att varje vecka under 20 minuter lära eleverna instrumentets grunder. Snart kommer det att förändras.

Kommunen kommer nämligen dra in möjligheten att gå undan under lektionstid och istället förflytta undervisningen till fritid, vilket innebär håltimmar eller efter skolan slutat.

Sedan Norran i november berättade om förändringen har kulturdebatten rasat. Kritiken mot skolförvaltningen, som tagit beslutet, har genomsyrat Norrans insändarsidor och många röster har höjts kring att kommunen inte värdesätter musiken. Enligt Jan Söderström, verksamhetschef, ska beslutet träda i kraft till hösten. Men vad betyder det egentligen för alla de barnen runt om i Skellefteå kommun som behöver den musikaliska pausen?

Läs också: Chefen: ”Vi letar bra lösningar”

I Lappvattnet sitter Anneli Malm tillsammans med sin dotter Nellie, elva år. På köksbordet ligger en glänsande, röd trumpet och ett nothäfte.

I två års tid har hon en gång i veckan fått trumpetlektioner via Kulturskolan, något hon beskriver som väldigt välbehövligt.

– Jag tycker det är jättekul att tuta på och blåsa. Direkt när jag fick testa trumpet visste jag att jag ville lära mig spela, säger hon.

Instrumentlektionerna sträcker sig både över raster och lektionstid och leds av en musiklärare från Kulturskolan, som besöker Nellie i Burträsk varje vecka.

– Men jag missar ingenting, det har aldrig varit ett problem, säger hon.

Sedan familjen fick reda på planerna att förlägga musikundervisningen till fritid har en oro sänkt sig över huset i Lappvattnet. Om så blir fallet måste Nellie nämligen sluta spela trumpet.

– Hon har körträning inne i stan en gång i veckan och om även trumpetlektionerna blir på kvällstid kommer vi inte få ihop det. Eftersom vi bor utanför både Burträsk och stan blir det mycket skjutsande och det blir ohållbart, säger mamma Anneli Malm.

Nellie har diagnosen dyslexi, vilket innebär att hon måste få lång tid på sig att lära sig sina hemläxor. Ytterligare en kvällsaktivitet finns det inte tid till – och hon måste därför välja.

– Det känns otroligt tråkigt då jag ser hur mycket glädje det ger henne. Praktiska ämnen, som bild, slöjd, och musik, är Nellies stora favoriter och det hon är bäst på. Att då plocka bort möjligheten att spela trumpet under skoltid är bara negativt, säger Anneli Malm.

Där finns också glesbygdsperspektivet – som boende utanför en centralort drabbas de allra hårdast av förändringen, menar hon.

– Det känns som att kommunen bara utgår från centralorten och inte tänker på oss som har barn som är beroende av skolskjutsen. Hur ska de få ihop det här? Kommer barnen från Burträskskolan ens kunna spela på sin ort? Eller måste de åka in till stan? Kulturskolan är otroligt viktig, och det känns väldigt tråkigt att våra barn inte ska få samma tillgång till musik, säger Anneli Malm.

Både hon och Nellie hoppas att beslutet rivs upp.

– Jag blev chockad när jag hörde om det. Jag vill inte tvingas välja mellan kör och trumpet, säger Nellie.

Engagemanget för frågan är stor, både i ytterområdena och inne i centrala Skellefteå. Onsdag 31 januari arrangerar Norran en debatt i ämnet, där politiker, tjänstemän och representanter från Kulturskolan deltar.

Det har även dragits igång en namninsamling, skrivits en appell och startats en Facebookgrupp. "Ge musiken plats i Skellefteå" har i skrivande stund 2032 medlemmar och är en levande plattform där Kulturskolans instrumentundervisning diskuteras.

Initiativtagarna heter Thomas Holmström och Roger Wikström – två av många som under sin grundskoletid fick lära sig spela instrument via Kulturskolan.

– Vi kände att vi ville göra någonting då vi började förstå kommunens planer. Musiken bygger stolthet och sätter Skellefteå på Sverigekartan, precis som idrotten och näringsliv, säger Thomas Holmström.

De båda tillhör gruppen som under skoltiden kom i kontakt med instrument via Kulturskolan, men som sedan inte byggt en karriär kring musiken.

– Om inte vi hade chansen att öva på skoltid hade jag nog aldrig börjat spela. Och det är något jag haft glädje av hela livet. Om möjligheten tas bort kommer det leda till att bara de som har ett brinnande intresse, eller de med föräldrar som musicerar fortsätter. Det är en demokratifråga, säger Roger Wikström.

Nu hoppas de att ansvariga lyssnar på den kritik som framförts och att många kommer på debatten.

– I andra kommuner har man sett att kring 40 procent av eleverna som spelar instrument har försvunnit när barnen måste spela på sin fritid. Och då dör återväxten i orkestrar och band. Det är väl inte en sådan kommun vi vill ha? säger Roger Wikström.

Jag tycker det är jättekul att tuta på och blåsa.

Besvikna. Anneli och Nellie Malm hoppas att beslutet ändras så att Nellie kan fortsätta spela trumpet. Foto: Maria Wallin.
Besvikna. Anneli och Nellie Malm hoppas att beslutet ändras så att Nellie kan fortsätta spela trumpet. Foto: Maria Wallin.
Spelar. Nellie Malm i Lappvattnet har spelat trumpet i två år, men kommer att sluta om hon måste spela efter skoltid. Foto: Maria Wallin.
Spelar. Nellie Malm i Lappvattnet har spelat trumpet i två år, men kommer att sluta om hon måste spela efter skoltid. Foto: Maria Wallin.
Färdigspelat på skoltid? – Norran arrangerar debatt om Kulturskolan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om