Infrastruktur i Umeå går före Skellefteå

I länstransportplanens första period, 2014–2017, får Skellefteå 6 av 215 miljoner.

Arkivbild

Arkivbild

Foto: Foto: Jessica Dhyr

Not Found2013-11-09 10:40

Under torsdagen beslutade Region Västerbottens styrelse att godkänna länstransportplanen för 2014–2025. Flera infrastruktursatsningar i Skellefteå kommer att förverkligas först 2018–2021, istället för 2014–2017.

– Bland annat så ligger resecentrum längre fram i planen, 2018–2021. Men där finns det så mycket som är oklart, att man just nu bara står och stampar, säger Harriet Classon (S), och fortsätter:

– Det kan ju kännas lite surt, men vi får konstatera att det är så här det ser ut.

Även vissa etapper av Skelleftehamnsleden hamnar längre fram, i perioden 2018–2021. Detta var något som Daniel Öhgren och Centerpartiet motsatte sig under mötet. De ville flytta fram projektet till början av perioden, men förslaget röstades ned. Harriet Classon säger:

– Vi har redan öronmärkt potter för första perioden, så det går inte bara att flytta runt. Som Skelleftepolitiker så tycker jag det är viktigt att prioritera projekt i Skellefteå, men man måste se helheten och ta hänsyn till hela regionen.

Daniel Öhgren säger:

– Jag förstår inte hur Socialdemokraterna i Skellefteå kan försvara ett beslut som så tydligt missgynnar Skellefteå. Det hade gått att flytta fram projekten i planen. Jag menade inte att man skulle ta bort något annat, men att man skulle prioritera om, säger han och fortsätter:

– Av 215 miljoner mellan 2014 och 2017 kommer Skellefteå bara att få 6 miljoner och det är till Risbergskorsningen som redan är igång. Planen har ett tydligt Umeåfokus och vi Skelleftepolitiker måste säga ifrån.

Daniel Öhgren tyckte också att en sådan stor fråga borde ha gått vidare till Förbundsfullmäktige för öppen debatt och beslut, men det röstades också ned.

– Det får en att undra hur demokratin egentligen fungerar i Region Västerbotten.

Arkivbild
Arkivbild
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om