I folkmusikens värld

Andreas Risans stränginstrument ramar just nu in Västerbottensteaterns "Släktkalaset" – men den förra detta Skelleftebons kärlek till folkmusik sträcker sig betydligt längre än så. I maj påbörjas inspelningen av hans allra första soloalbum.

Svänget är något som tilltalar Andreas Risan.

Svänget är något som tilltalar Andreas Risan.

Foto: Norran

Not Found2018-03-15 09:15
Andreas Risan inspireras av allt från norsk folkmusik till jazz.
Andreas Risan inspireras av allt från norsk folkmusik till jazz.

I ett gult hus bara minuter från Västerbottensteatern sitter Andreas Risan. Den lilla grå soffan täcks av fiol, norska instrumentet hardingfela och en nyckelharpa – instrument som för den oinvigde kan verka snarlika, men som för Andreas Risan är tre komponenter som utgör hans musikaliska verklighet.

Han bor i Stockholm, men uppehåller sig i år betydligt mer i hemstaden än tidigare. Lagom till årsskiftet fick han nämligen ett samtal från Västerbottensteaterns regissör Bobo Lundén – ville han vara en del av ensemblen i storsatsningen "Släktkalaset"?

– Jag blev otroligt glad och hedrad, det var självklart för mig att tacka ja. Det hela utspelar sig ju i en bygdegård och Bobo ville att den västerbottniska folkmusiken skulle genomsyra föreställningen, så det passade mig som fisken i vattnet, säger han.

Att återvända till Skellefteå innebär också ett återvändande till platsen där kärleken till folkmusik först började spira. Andreas Risan gick musikprogrammet på gymnasiet när han började utforska folkmusiken med sin fiol. När han sedan besökte Burträsksvängen var han fast.

– Det var då genren fångade mig. Det var något med stämningen, det sociala och svänget i musiken. Jag bestämde mig snabbt för att det här, det var vägen jag ska gå.

Åren efter gymnasiet kantades av utbildning i nyckelharpa, ett år i Norge där han bekantade sig instrumentet hardingfela och till sist studier vid musikhögskolan i Göteborg.

– Man kan lugnt säga att jag satsat allt på ett ganska smalt kort, säger han.

Folkmusiken är en genre full av traditioner och historiska låtar som förs vidare från spelmän till spelmän. För Andreas Risan handlar mycket om att föra verken vidare, men också tillgängliggöra och utveckla genren. Under hösten 2017 släppte han tillsammans med Klas af Edholm, på mungiga, albumet "En urkraft i rörelse" med nya tolkningar av gamla spelmanslåtar, samt två nya verk signerade Andreas Risan. Under våren tar han nästa steg – ett soloalbum.

Svänget är något som tilltalar Andreas Risan.
Svänget är något som tilltalar Andreas Risan.

– Under alla år som jag studerat och jobbat med folkmusiken har jag också skapat egna låtar. Jag tycker om att sammanföra mina influenser från svensk, norsk och irländsk folkmusik och förena det med jazz. I mina verk tror jag det märks vad som inspirerar mig.

Låtarna är klara, och i maj påbörjas inspelningsperioden. Med en fot i dåtiden och en i nutiden hoppas han att albumet kommer att spridas utanför spelmansstämmorna.

– Jag vill få folk att upptäcka att folkmusiken är svängigt, vackert och berör lika mycket som pop, hiphop och jazz.

Han återgår till sin nuvarande tillvaro, som berättare och musiker i "Släktkalaset":

– Precis som med min kommande soloplatta är det här ett sätt att introducera gemene man till en genre de kanske inte möter på samma sätt som annan musik. Att dessutom få återvända till Västerbotten och de låtar som finns här är fantastiskt. Det är som att resa tillbaka i min egen musikaliska uppväxt, Västerbottenslåtarna sitter i fingrarna.

Fakta

Andreas Risan

Gör: Utbildad pedagog i folkmusik, arbetar som folkmusiker och på kulturskola.

Bor: I Stockholm, men kommer från Skellefteå.

Aktuell: Som berättare och musiker på Västerbottensteatern och med eget soloalbum.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om