Mannen ringde då en gång till och efter det andra samtalet kom ambulansen.
Under ambulansfärden drabbades mannen av hjärtstopp, men ambulanspersonalen fick i gång hjärtat. Han fick senare genomgå en hjärtoperation vid Norrlands universitetssjukhus i Umeå.
Mannen skriver i sin anmälan till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, att den första operatören på 112 ”sket i att skicka ambulans” och därför borde byta yrke.
IVO har utrett händelsen och konstaterar att det finns brister i handläggningen av inkommande samtal till SOS Alarm.
Av utredningen framkommer det att den första operatören kontaktade den hjärtsjuke mannen vid ett flertal tillfällen för att bland annat få reda på personnumret, men att mannen då avslutade samtalen. Det ledde i slutändan till att den första operatören aldrig larmade ut någon ambulans.
Biträdande verksamhetschef vid SOS Alarm medger att en ambulans borde ha skickats till patienten redan vid det första samtalet och IVO riktar nu kritik mot SOS Alarms handläggning av ärendet.