Historien Äterupprepar sig

Äventyret mot Godahoppsudden, Sydafrika Ă€r pĂ„börjad. Johan Wiklund har nu passerat SkellefteĂ„ och har siktet instĂ€llt pĂ„ sydligare breddgrader.

Tidigt 1900-tal. Med sin tidsenliga klĂ€dsel och sitt flygplan frĂ„n 1935 försöker Johan efterlikna Ă€ventyraren Gösta AndrĂ©e. Foto: Camilla Öjhammar.

Tidigt 1900-tal. Med sin tidsenliga klĂ€dsel och sitt flygplan frĂ„n 1935 försöker Johan efterlikna Ă€ventyraren Gösta AndrĂ©e. Foto: Camilla Öjhammar.

Foto: Foto: Anders Lundqvist

Not Found2015-07-08 21:30

Strax efter tiotiden pĂ„ onsdagen landade Ă€ventyraren Johan Wiklund pĂ„ flygplatsen i SkellefteĂ„ efter en resa frĂ„n Älvsbyn i dimmigt vĂ€der.

– Det har vĂ€l inte direkt varit optimala vĂ€derförhĂ„llanden med sĂ„ pass lĂ„ga moln och dĂ„lig sikt. Ett sĂ„ hĂ€r gammalt plan har inte direkt samma navigeringssystem som ett modernt flygplan, utan jag flyger mer pĂ„ intryck och landmĂ€rken, sĂ€ger Johan Wiklund.

HÄller det enkelt

Det gamla planet vÀger in pÄ runt 500 kilo i torrvikt och Àr en förhÄllandevis enkel maskin att hantera.

– Planet kan landa pĂ„ egentligen vilken yta som helst, Ă€ng, vĂ€g eller vad som nu finns tillgĂ€ngligt. Med en stoppstrĂ€cka pĂ„ 200 meter blir det mesta möjligt.

Johan reser Àven i helt tidsenliga klÀder i form av ullkavaj, vÀst och basker, precis som Àventyraren Gösta Andrée.

Crowdfounding

Som det ser ut i dagslÀget kommer hela resan att fÄ en rÀtt saftig prislapp. Förutom att Johan Àr tjÀnstledig tvÄ mÄnader utan lön berÀknas enbart bensinkostnaderna uppgÄ till 80 000 kronor.

– Den första september kommer vi att öppna upp för crowdfounding. Tanken Ă€r att allt överskott ska gĂ„ till ett vĂ€lgörenhetsprojekt som ska hjĂ€lpa till med inköp av material och böcker till skolor i förorten, sĂ€ger Johan Wiklund.

Resan gÄr Àven att följa via sociala medier. Bland annat Àr flygplanet utrustat med tre kameror som ska filma resan.

NÀr Johan lÀmnade Nordkap passade han pÄ att ta ett dopp, lite av ett startskott för resan.

– NĂ€r jag sedan landar i Sydafrika den 24 oktober Ă€r tanken att Ă€ven dĂ„ ta ett dopp för att signalera slutet pĂ„ resan, sĂ€ger han.

Planet kan landa pÄ egentligen vilken yta som helst, Àng, vÀg eller vad som nu finns tillgÀngligt.

HastighetsmĂ€tare. PĂ„ vĂ€nster vinge sitter en vĂ€ldigt analog hastighetsmĂ€tare. Foto: Camilla Öjhammar.
HastighetsmĂ€tare. PĂ„ vĂ€nster vinge sitter en vĂ€ldigt analog hastighetsmĂ€tare. Foto: Camilla Öjhammar.
Tidigt 1900-tal. Med sin tidsenliga klĂ€dsel och sitt flygplan frĂ„n 1935 försöker Johan efterlikna Ă€ventyraren Gösta AndrĂ©e. Foto: Camilla Öjhammar.
Tidigt 1900-tal. Med sin tidsenliga klĂ€dsel och sitt flygplan frĂ„n 1935 försöker Johan efterlikna Ă€ventyraren Gösta AndrĂ©e. Foto: Camilla Öjhammar.
Enkel teknik. JĂ€mfört med ett modernt passagerarplan anvĂ€nder sig Johan Wiklund av vĂ€ldigt enkel teknik. Foto: Camilla Öjhammar.
Enkel teknik. JĂ€mfört med ett modernt passagerarplan anvĂ€nder sig Johan Wiklund av vĂ€ldigt enkel teknik. Foto: Camilla Öjhammar.

Cirrus Moth -35

Flyghöjd, cirka 300 meter

Maxhastighet, 140 kilometer per timme

BrÀnsletank, totalt runt 180 liter

RÀckvidd, runt Ätta timmar per tank

Förbrukning, drygt 25 liter per timme

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om