På ”gradshow” visar dataspelutvecklarna och grafikerna upp projekt som de jobbat med de senaste åtta veckorna. Björn Elebrink har skapat ett program där datorn tänker som en människa.
– Jag har varit inspirerad av spel där du inte kan slåss. Det går istället ut på att gömma sig för en figur. Mitt jobb har vart att skapa en figur som aktivt söker efter en, säger han
Artificiell intelligens betyder skapad intelligens och för Björn är det en del av hans vardag. För att man ska kunna skapa trovärdiga dataspel måste datorn tänka så likt en människa som möjligt.
– Jag utgick från mig själv och hur jag tänker. Sen fick jag försöka omvandla mina tankar till siffror som datorn kunde förstå, säger han
Alla utgångselever i programmet har ställt ut sina projekt. På mässan fanns även några av spelvärldens stora företag. Både Dice som ligger bakom battlefield och King som har skapat candycrush. Mattias Lindahl på Dice var på plats för att träffa framtidens spelutvecklare.
– Vi har anställt folk härifrån förut. I år har vi en kille härifrån som ska göra sitt examensarbete hos oss, säger han.
Isak Boström