NÀr de andra barnen pÄ förskolan var mest intresserade av att kasta snöbollar pÄ varandra, rita streckgubbar eller lÀra sig cykla sÄ var det musiken som fascinerade Erik Olsson frÄn SkellefteÄ.
â Jag brukade spela piano för lĂ€rarna och skriva egna lĂ„tar. Dessutom sĂ„ minns jag hur jag klĂ€dde ut mig till Mozart pĂ„ en maskerad dĂ€r alla andra klĂ€dde ut sig till vanliga saker sĂ„ som popstjĂ€rna eller cowboy, sĂ€ger han.
Det Àr lÀtt att tÀnka sig att han sedan skulle ha valt musikinriktningen pÄ gymnasiet, men istÀllet sÄ blev det samhÀllsprogrammet och musiken Àgnade han sig Ät pÄ fritiden dÄ han spelade i ett rockband. Men för tvÄ Är sedan valde han att satsa helhjÀrtat pÄ musiken.
â DĂ„ insĂ„g jag att det hĂ€r Ă€r nĂ„gonting jag mĂ„ste göra och om jag inte gör det sĂ„ kommer jag att Ă„ngra mig, sĂ€ger han.
Erik Olsson kom in pÄ kompositionsutbildningen i PiteÄ dÀr han Àgnar all sin tid Ät att bland annat förbÀttra sitt gehör, göra partiutlyssningar och ensembleledning. Under vÄren har han frÀmst fokuserat pÄ att skapa en alldeles egen opera till symfoniorkestern i SkellefteÄ.
â Det Ă€r fantastiskt kul och en dröm som gĂ„r i uppfyllelse, sĂ€ger han.
Operan ska utspela sig i framtiden dÀr ett medieföretag vill testa ett nytt koncept. Programmet ska vara som sÄngtÀvlingen "Idol", fast samtidigt helt tvÀrtom.
â I exempelvis det programmet finns det ett skönhetsideal att leva upp till. DĂ€r finns det en bild av hur en lyckad person ska se ut, vara och lĂ„ta. Men mĂ„nga Ă€r trötta pĂ„ det idealet och att alla ska pressas in i samma riktning, sĂ€ger Erik Olsson.
â DĂ€rför ska medieföretaget i den hĂ€r operan ta fram det ultimata anti-idealet. De ska ta fram nĂ„gon som inte Ă€r duktig eller charmig pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, utan att den personen sjĂ€lv blir medveten om det till en början.
Operan heter âKrĂ€kaâ, vilket hĂ€rstammar frĂ„n bonskan dĂ€r orden betyder djur.
â MĂ„nga jag pratar med tĂ€nker pĂ„ spya, men det Ă€r bra att de tĂ€nker pĂ„ nĂ„gonting negativt. Det skapar associationer det med.
Att fÄ skapa musiken, en historia och fÄ chansen att arbeta tillsammans med en orkester har varit det absolut roligaste med arbetet hittills, enligt Erik Olsson. Men det har Àven varit en del svÄrigheter pÄ vÀgen.
â Det har varit svĂ„rt att hitta rĂ€tt nivĂ„ pĂ„ sprĂ„ket. Vissa operor Ă€r skrivna pĂ„ 1800-tals sprĂ„k. Det blir för löjligt och högtravande för den hĂ€r operan dĂ„ folk inte pratar sĂ„ idag. Men samtidigt fĂ„r det inte bli en sĂ„ lĂ„g nivĂ„ dĂ€r det Ă€r massa svordomar och slang, sĂ€ger han.
â Det Ă€r ocksĂ„ svĂ„rt att hitta det rĂ€tta tonsprĂ„ket och vilka ramar man ska röra sig inom nĂ€r det kommer till musiken. Jag vill att folk ska lyssna utan att det skĂ€r sig, men samtidigt fĂ„r det inte bli för trĂ„kigt. Det ska vara underhĂ„llande musik som Ă€r intressant att lyssna pĂ„ hela tiden.
Men Àn Àr det lÀnge kvar till premiÀren som kommer att ske i slutet av april nÀsta Är.
â Det Ă€r lĂ„ngt kvar dit och jag har mycket jobb framför mig. SĂ„ jag Ă€r inte nervös Ă€n, men om nĂ„gra mĂ„nader Ă€r jag förmodligen det, sĂ€ger Erik Olsson.
Vissa operor Àr skrivna pÄ 1800-talssprÄk. Det blir för löjligt och högtravande för den hÀr operan dÄ folk inte pratar sÄ idag.