Vi svenskar är ett glassälskande folk, i Europa är det bara i Finland det äts mer glass per person och år, och därför är det något av lilla julafton när årets glassnyheter presenteras. Vi har tittat närmare på tre av de största leverantörernas utbud och kan konstatera att de senaste årens trend att blanda glass och kakor står sig, samt att samarbeten med kända godisleverantörer är ett framgångsrecept.
Magnifik is
Smaken är som baken även när det gäller glass och isglassarna går inte helt otippat bäst hem hos våra yngre testare. Svante, 9 år, och Linus, 7, är rörande eniga och beskriver både Sias Sötis och GB:s Rocket som "magnifik" och "dundergod". Tonåringarna i panelen hyllar kak- och godishybriderna och det är också en sådan som totalt kammar hem flest poäng i testet.
Alla är rörande eniga om att GB:s megastrut med bitar av Marabou mjölkchoklad är en riktig fullträff. Gräddig vaniljglass, rikligt med krispiga chokladbitar och sprödbakad strut får flera att förutspå en kommande klassiker och dra paralleller till dajmstruten.
Smakar konstigt
Mövenpicks lyxiga pinne Mango passion från Triumf glass får också den ovationer. Överdraget är förförande gyllengult och de tropiska smakerna sitter som en smäck. Enda nackdelen panelen kan hitta är det väl saftiga priset: 29 kronor kostar härligheten.
Även när det gäller jumboplatsen är testarna eniga; proteinbars gör sig inte något vidare i glassform. Konsistensen på Breyers Protein bar från GB är tunn och isig, den smakar konstigt eller till och med äckligt, lyder omdömena. "Är den här verkligen nyttig?", undrar någon.