I år är det 40 år sedan Skellefteå kommun introducerade obligatorisk dansundervisning i grundskolan under professionell ledning. Jubileet har firats i flera omgångar, bland annat i en stor dansbiennal på Nordanå i början av maj. Där sa kommunalråd Lorents Burman i sitt tal att Skellefteå ville fortsätta sätta Skellefteå på danskartan, genom att införa mer dans även i förskolan. Nu har första steget tagits. Under tisdagen var Cecilia Björklund Dahlgren, professor i danspedagogik och verksamhetschef för Institutet Dans i skola, i Skellefteå för att träffa kommunstyrelsen.
– Vi har presenterat hur man skulle kunna göra för att introducera dans ännu mer i förskolan. Det är jättekul att Skellefteå kommun vill ta det här steget, säger hon.
Det första konkreta steget tas redan i höst. Då har all förskolepersonal möjlighet att gå en högskolekurs i danspedagogik, samt delta i en inspirationsinsats under augusti.
– Vi hoppas att det lägger en första grund. Det går inte att ha utbildade danslärare kontinuerligt på varje förskola, därför vill vi erbjuda kompetensutveckling för förskolepersonalen istället på sikt se till att dansen kommer in i förskollärarutbildningen, säger Cecilia Björklund Dahlgren.
Satsningen är ett samarbete mellan Skellefteå kommun, Piteå kommun, Luleå tekniska universitet och Institutet Dans i skola.
– Vad jag vet är det första gången i Sverige som en riktigt stor satsning på dans i förskolan planeras. Vi hoppas att det får genomslag och att Skellefteå än en gång blir trendsättande inom danskonsten för barn och unga.
Varför är det viktigt med mer dans i förskolan?
– Dansen är ett viktigt verktyg i förskolan. I dansen utgår man från barnens genuina behov av lek och rörelse och i dansen får barnen gestalta sina egna idéer, fantasier och uttryck , säger Cecilia Björklund Dahlgren.