Listan innehåller 30 punkter. En går ut på att begränsa motorcyklarnas hastighet med en regulator. En annan innebär kraftigt höjda böter och indraget körkort om man kör mer än 20 kilometer för fort.
Dessutom vill Trafikverket införa ett ägaransvar. Det skulle kunna betyda att om två i en familj kör samma motorcykel kan den som står som ägare förlora körkortet om den andra kör för fort.
Listan var ett givet samtalsämne när organisationen Sveriges Motorcyklister, SMC, hade årsmöte i Borlänge i helgen. En av deltagarna var Tomas Larsson, Lappvik, Lövånger, ordförande i SMC Västerbotten, och han är starkt kritisk till att mc-förarna skulle leva under hårdare lagar än andra trafikanter.
– Det är ren diskriminering att peka ut en viss grupp så här.
Tomas Larsson tror inte heller att en maxfart skulle fungera i verkligheten – det dröjer inte länge förrän folk börjar manipulera med regulatorn.
– Man måste gå andra vägar, satsa på kurser, utbildning och uppmärksamma det som händer i verkligheten. Det här är inte verklighet, det är bara ett slag i luften, säger Tomas Larsson.
Efter årsmötet skickade också SMC ett öppet brev till Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon, där de kräver att hon tar avstånd från listan. Där framhåller SMC bland annat att förslagen inte förankrats politiskt och att de strider mot grundlagen.
Lena Erixon tillbakavisar uppgifterna till TT och säger att listan är ett underlag till diskussion:
– Det är inga åtgärder som vi har tänkt genomföra.
Det här är inte verklighet, det är bara ett slag i luften.