Bagage som inte tas med, kapacitetsbrist och förseningar ses som de största bristerna just nu, men det finns även andra frågetecken kring huruvida flygbolaget verkligen uppfyller trafikplikten, menar Lundberg.
– Biljettpriserna till exempel. Uppfyller man kriterierna där? För oss känns det väl inte riktigt så. Nextjet flyger kommersiellt på vår sträcka och det gör att man slipper upphandlingen, men vi menar att Trafikverket inte följer upp alls hur det går. Det är inte bara ett problem för oss, andra kommunala flygplatser har samma problematik.
I Arvidsjaur är högsäsongen i sitt esse. Strulet skulle de gärna vara utan och menar att det ger flygplatsen dåligt rykte. Under januari har vid det hänt vid tolv separata tillfällen att bagage lämnats kvar på avgångsdestinationen, antingen på Arlanda eller Arvidsjaur. Sammanlagt rör det sig om över 100 resenärer som anlänt till sitt resmål och då fått vetskap att bagaget lämnats kvar för att flyget ej skulle bli för tungt.
– Det är tidskrävande och det är jobbigt för personalen, dels på grund av högre arbetsbelastning men sedan är det inte särskilt trevligt at behöva förklara för resenärer gång efter annan varför bagaget inte kommit fram. Även om de flesta förstår att vi på flygplatsen inte rår för problematiken så ger det ju bad will för oss. Jag tror säkert att det som skett får folk att fundera på om de verkligen ska flyga från Arvidsjaur, säger Anne Åberg, Arvidsjaurs flygplats.
Anledningen till det utförliga brev som undertecknats av bland andra flygplatscheferna i Hemavan-Tärnaby, Gällivare, Lycksele, Vilhelmina och Arvidsjaur är att de själva inte kan påverka.
– Vi har inget kontrakt eller avtal med flygbolaget, så vi kan inte göra det. Det är Trafikverket som har upphandlat som har det ansvaret, och ska se till att de uppfyller trafikplikten. Det är det vi vill påpeka. Som upphandlande enhet och statligt verk så ska Trafikverket självklart se till att man får vad man betalar för. Trafikverket måste ta sitt ansvar och följa upp, visa att det här inte accepteras.
BREVET TILL MINISTERN
Brevet är fem sidor långt och där står bland annat:
Undertecknade vill med detta brev uppmärksamma er på den flygtrafik i Norrland som staten upphandlar genom Trafikverkets försorg.Kvaliteten på trafiken har försämrats kraftigt och regulariteten på vissa sträckor är nu så låg att den inte uppfyller trafikplikten, vilket resulterar i stora olägenheter för resenärerna och är mycket allvarlig för de företag som verkar i vårt område.Vi ser direkta effekter i framförallt besöksnäringen där planerade satsningar uteblir på grund av att vi inte kan utlova tillförlitliga persontransporter.
Brevet har skickats till infrastrukturminister Anna Johansson samt kopia till landsbygdsminister Sven-Erik Bucht, trafikutskottet, trafikverket och transportstyrelsen.
Brevet är undertecknat av totalt 16 personer:
Flygplatscheferna i Hemavan-Tärnaby, Lycksele, Vilhelmina, Arvidsjaur och Gällivare. kommunstyrelseordföranden i Storuman, Lycksele, Vilhelmina, Arvidsjaur och Gällivare.Näringslivet. Bland andra VD för Västerbottens handelskammare, Regionchefen för Företagarna Västerbotten samt verksamhetscheferna för Gold of Lapland samt Destination South Lapland.
Malin Johansson/NN