En så kallad masterplan för åren 2015–2030 håller på att tas fram. Syftet är att förbereda sig för en marknad som är under stor förändring de kommande åren.
– Vi har fått 100 000 fler resenärer på bara några år. Om vi tittar på framtidens volymer och hur näringslivet ser ut här, så tror vi att flygplatsen har än mer potential än i dag. Vi kanske måste förlänga rullbanan 400 meter för att kunna hantera kompositflygplan och en annan typ av resande, säger vd Robert Lindberg.
Har problem
Han säger att flygplatsen haft en exceptionell utveckling de senaste åren.
– Under 2013 och 2014 har våra flygningar ökat med totalt 10 procent, trots att vi har i princip samma befolkningsantal som tidigare, säger Robert Lindberg.
Han berättar att flygplatsen redan nu har problem med trafiken från London, eftersom det har gått bättre än man hade beräknat.
– Vi tänkte att passkontrollen för de ankommande skulle gå lika lätt som vanligt. Men nu kommer ju 20 procent av de som reser från London inte från Skellefteå, så det blir en helt annan process, eftersom de inte känner till flygplatsen, säger han.
Där måste man bli bättre, menar han.
– Att arbeta med vår masterplan kommer att bli ett gigantiskt arbete, men det ska bli en spännande resa.
Exotiskt i Skellefteå
Robert Lindberg har låtit ta fram en massa dokument på hur resandet förväntas förändras de kommande 16 åren.
– Det är bara att titta på hur världens globala medelklass kommer att öka, Indien till exempel. Kommer de att vilja fara till värmen? Jag tror inte det. Polcirkeln kan ju till exempel i princip bara ses från Sverige, Norge och Finland. Om de vill åka någonstans exotiskt, så finns det en gigantisk potential, säger han.
Intervjuer med olika företag i Skellefteå och enkäter med inrikesresenärer ska göras för att få fram en bild av hur läget förväntas se ut om några år.
– Planen sträcker sig till 2030, men det kommer nog att börja hända saker redan 2017–2018, säger Robert Lindberg.
Planen beräknas vara klar i februari eller mars 2015 och kommer då att presenteras i sin helhet.