Klockan nio på fredagsmorgonen saknade 90 kunder ström, de flesta av dem i Skellefteområdet.
– Alla fel på högspänningsledningarna är åtgärdade, men enskilda kunder är fortfarande utan ström. I takt med att dessa kunder upptäcker att de saknar ström anmäler de fel till oss. Vi åtgärdar dem så snart vi kan, säger Mimmi Jonsson, pressekreterare vid Skellefteå Kraft, i ett pressmeddelande.
Totalt drabbades cirka 15 000 kunder under onsdagen och torsdagen och det är det mest omfattande strömavbrottet i elbolagets elnät sedan stormen Hilde härjade 2013. Som mest var ungefär 10 000 kunder utan ström samtidigt.
Läs också: Strömavbrotten: ”Tidsprognosen är att de flesta ska ha sin ström tillbaka innan midnatt”
Direkt vädervarningarna gick ut ökade Skellefteå Kraft sin bemanning och sedan i onsdags har all tillgänglig personal varit i tjänst. Från och med i morse återgick man dock till normal bemanning.
– Vi har en väl fungerande, flexibel organisation som gjorde att vi kunde reagera snabbt och på många platser i nätområdet samtidigt, säger Eva Axelsson, vd Skellefteå Kraft Elnät AB, i pressmeddelandet.
Hon tillägger.
– Vi har aldrig varit med om så hårda vindbyar i början av sommaren. De kommer vanligtvis på hösten. Vi besiktar elnätet i maj varje år och efter det röjer vi bort alla träd som riskerar falla över ledningarna. Det arbetet hade påbörjats, men inte färdigställts. Därför fick vi många fler avbrott orsakade av nedfallna träd nu än om ovädret inträffat i september.