En nostalgitripp på hjul

Under den gångna helgen höll Norrlands motorhistoriker sin veteranfordonsutställning på Skellefteå kraft arena. ”Det finns mycket ute i ladorna hos folk som kan vara värt att visa upp”, säger Sture Lundström, ordförande i Skellefteå sektionen för Norrlands motorhistoriker.

Jörgen Enmark och Milo Haldebo visade sin Lamborghini countach 5000s -1973 Replica. Foto: Carina Kvist.

Jörgen Enmark och Milo Haldebo visade sin Lamborghini countach 5000s -1973 Replica. Foto: Carina Kvist.

Foto: Foto: Carina Kvist.

Not Found2016-05-09 21:00

Ett hundratal fordon från främst Västerbotten, ställdes ut och det var både veteranbilar, gamla motorcyklar, mopeder och skotrar. En av utställarna var Ambjörn Holmgren som visade sin ombyggda Ford Customline -1953. Han började bygga på bilen då han var 18 år. Han körde några år och sedan har den stått orörd i ett garage. Ambjörn är numera pensionär och har lagt ner sin själ på att få bilen i det skick den var i då. I helgen körde han bilen från Lycksele där han bor för att delta i utställningen.

– Jag hade tur och fick tag på en lättmetallmotor från en polisbil från 1963, så här sitter en rak 6:a, säger Ambjörn och tittar fram under huven.

Campingbuss

Alldeles intill står en Typ 2 Samba lyxbuss från 1959. Ägaren Magnus Jonsson berättar att han för några år sedan hittade bilen i skogen runt Glommersträsk.

– Den användes då som jaktkoja och var i allmänt risigt skick, säger Magnus och berättar att han sedan dess har reparerat och försökt göra den i originalskick.

– I april förra året gjorde vi en premiärtur till Örnsköldsvik där det var bilutställning. Med oss hem hade vi ett pris i klassen ”Ten outstanding cars”, säger Magnus och fortsätter.

– Kul att vara med bland de tio finaste bilarna. Jag hoppas att det går bra även denna gång, säger han glatt.

Som ett trolleri

Torsten Häggmark hade med något som ska vara det första svenska försöket att motorisera en cykel.

– Det här är en Colibri -1919, säger han och berättar vidare att den är lite bökig att starta.

– Det är jobbigt att trampa igång den och det kan vara som ett trolleri, för gasreglaget måste vara på exakt rätt ställe. Den är ingenting för rödljuskörning, säger han skämtsamt.

Ordförande i Norrlands motorhistoriker, Sture Lundström, hade med sin VW 1200 årsmodell 1959 på utställningen.

– Jag köpte den för tre år sedan och bilen har rullat endast 5 000 mil. Den hade stått i ett garage under 31 år och var så gott som i originalskick. Till och med originalnycklarna finns kvar, säger Sture och tillägger.

– Den här bilen ska jag vårda och förvara i all framtid.

Den här bilen ska jag vårda och förvara i all framtid.

Original. VW 1200-59 Sture Lundström, ordförande för Norrlands motorhistoriker, Skellefteå sektionen med sin VW 1200 årsmodell 1959. Foto: Carina Kvist.
Original. VW 1200-59 Sture Lundström, ordförande för Norrlands motorhistoriker, Skellefteå sektionen med sin VW 1200 årsmodell 1959. Foto: Carina Kvist.
Etta. Magnus Jonsson med sin Typ 2 Samba lyxbuss- 1959 tog hem första pris i klassen Bil Custom. Foto: Carina Kvist.
Etta. Magnus Jonsson med sin Typ 2 Samba lyxbuss- 1959 tog hem första pris i klassen Bil Custom. Foto: Carina Kvist.
Colibri-1919. Det första svenska försöket att motorisera en cykel. Ägare: Torsten Häggmark Foto: Carina Kvist.
Colibri-1919. Det första svenska försöket att motorisera en cykel. Ägare: Torsten Häggmark Foto: Carina Kvist.
Veteran. Ambjörn Holmgren hade kört sin ombyggda Ford Customline -1953 från Lycksele till Skellefteå för att delta i veteranfordonsutställningen. Foto: Carina Kvist.
Veteran. Ambjörn Holmgren hade kört sin ombyggda Ford Customline -1953 från Lycksele till Skellefteå för att delta i veteranfordonsutställningen. Foto: Carina Kvist.
Jörgen Enmark och Milo Haldebo visade sin Lamborghini countach 5000s -1973 Replica. Foto: Carina Kvist.
Jörgen Enmark och Milo Haldebo visade sin Lamborghini countach 5000s -1973 Replica. Foto: Carina Kvist.
Henry Koistinen kollade in en Monark 150cc tidigt 50-tal. Ägare: Roger Pettersson. Foto: Carina Kvist.
Henry Koistinen kollade in en Monark 150cc tidigt 50-tal. Ägare: Roger Pettersson. Foto: Carina Kvist.
Mercedes-Benz 220-a cab -1954. Ägare: Curt Lindberg Foto: Carina Kvist.
Mercedes-Benz 220-a cab -1954. Ägare: Curt Lindberg Foto: Carina Kvist.
Under den gångna helgen höll Norrlands Motorhistoriker fordonsutställning på Skellefteå kraft arena. Foto: Carina Kvist.
Under den gångna helgen höll Norrlands Motorhistoriker fordonsutställning på Skellefteå kraft arena. Foto: Carina Kvist.
Segrare. Sanna Salmonsson och hennes Mercury Monterey-1954 vann klassen Usa Bil Custom. Här med barnen Irma och Henry Koistinen. Foto: Carina Kvist.
Segrare. Sanna Salmonsson och hennes Mercury Monterey-1954 vann klassen Usa Bil Custom. Här med barnen Irma och Henry Koistinen. Foto: Carina Kvist.

Veteranfordonsutställning

MC oldtimer

1 Helge Hedberg    Indian Power Plus från1919

2 Lars Hammarsten   Harley Davidsson 350 från1928

3 Torsten Häggmark   Colibri från 1919

MC Custom

1 Stefan Jonsson   Harley Davidsson från 1970

2 Olof Eklund  Honda CB 400N från 1982

3  Robert Olsson   Harley Davidsson Rocker från 2008

MC Classic

1  Benny Holmgren   Kawasaki 900 Z1  från 1975

2  Göte Holmgren   Husqarrna 282 Silverpil från 1965

3  Jan Wallström   Viktoria V35 från 1954

Usa Bil Oldtimer

1 Gary Miller  Ford Modell A från 1931

2 Ulla Karlsson  Hudson Commodore Eight  Från 1946

3 Caroline Strandberg  Ford Modell A Pic-Up från 1929

Usa Bil Custom

1 Sanna Salomonsson  Mercury Monterey från 1954

2 Anders Norlund  Buick Le-Sabre från 1959

3 Johan Koistinen   Chevrolet 210 från 1955

Usa Bil Classic

1 Anders Forsgren  Cadillac Eldorado Biaritz från 1960

2 Stefan Warg  Cadillac Eldorado Biaritz  Från 1958

3 Mats Bergström  Mercury Monterey från 1959

Bil Custom

1 Magnus Jonsson  Volkswagen Samba Lyxbuss från 1959

2 Magnus Hedlund  Volvo PV 544 från 1961

3 Patrik Karlsson  Volksvagen 1200 från 1963

Bil Classic

1 Andreas Baudin  Saab 92b Deluxe från 1955

2 Karl-Erik Hedlund Volvo PV 544F från 1965

3 Håkan Norqvist  Volkswagen 1303 S från 1973

Moped

1 Jan Karlsson Husqarna Novolett Sport från 1956

2 Ulf Karlsson Puch Dakota från 1967

3 Tomas Grubbström Puch VS50 Lyx från 1960

Kuriosa

1 Kennet Lundmark med sina handbyggda modeller, byggda i trä och metall.

2 Bruno Lövmark  Kugghjulsfräs kan vara mellan 200-300 år gammal.

3 Sture Lundqvist  NV Savann gräsklippare från 1958

Bästa originalrenovering: Anders Forsgren  Cadillac Eldorado Biaritz från 1960

Bästa Monter: Robert Stenlund  Vw Camping

Bästa Snöskoter

Jerkar Andersson Ski-Doo Blizzard från 1973

BEST IN SHOW BIL

Anders Forsgren  Cadillac Eldorado Biaritz 1960

BEST IN SHOW MC

Helge Hedberg Indian Power Plus från 1919

BEST IN SHOW MOPED

Nicklas Lindfors Cresent Transport

Best in show är publikens röster

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om