Efter VW-skandalen: Så säger kommunchefen om mötet med Skellefteå Bil

Kommunen och Skellefteå Bil hade igår ett möte med anledning av Volkswagens uppmärksammade miljöfusk. ”Vi skulle utreda huruvida det som uppdagats påverkar oss”, säger kommunens uppköpschef André Söderlund.

Foto: Foto: Daniel Eriksson

Not Found2015-09-30 12:58

Skellefteå kommun har ett ramavtal med Skellefteå Bil, som säljer Volkswagenbilar, som sträcker sig till våren 2016 med option om två år till. På tisdagen träffades parterna med anledning av att Volkswagen förra veckan erkände att de utrustat elva miljoner bilar med en mjukvara som manipulerat avgastester.

– Vi kunde konstatera att det inte finns några avvikelser eller problem utifrån det vi och Skellefteå Bil kommit överens om, säger André Söderlund och fortsätter:

– Vi får avvakta vidare utredningar eftersom varken vi eller de vet mer än den officiella information som kommit från Volkswagen. Utifrån den så vet vi inte om våra bilar påverkas, men sannolikt så gör de inte det.

VW-skandalen: Kommunen och Skellefteå Bil träffas med anledning av miljöfusketOro i VW-skandalens spårSeat indraget i VW-skandalenMotormännen kräver kompensation

Detta har hänt:

* Volkswagen har erkänt att bolaget  manipulerat avgastester i USA.

* Volkswagen har installerat en speciell mjukvara som ser till att dieseldrivna bilar som testas av USA:s miljömyndigheter klarar de tuffa utsläppskraven i testmiljö, men som avaktiveras vid normal drift.

* Enligt Reuters har Volkswagen erkänt att elva miljoner bilar, med motorer av typen EA189, världen över har utrustats med mjukvaran.

* Tyske transportministern Alexander Dobrindt sade följande till Reuters i torsdags: ”Vi har blivit informerade att även i Europa har 1,6- och 2,0-litersdieslar manipulerats”.

I tisdags gick Volkswagen AG ut med ett pressmeddelande om att en intern utvärdering i företaget hade visat att det finns 224 746 bilar i trafik i Sverige från märkena inom koncernen som ska återkallas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om