Dramatisk ökning av vårdanmälningar inom landstinget

Antalet anmälningar till patientnämnden har ökat rejält senaste två åren. ”Vi tror det kan bero på en ökad medvetenhet hos patienterna”, säger ordförande Alejandro Caviedes (S).

Not Found2015-10-06 07:15

Men helt säkra på orsaken är de inte i patientnämnden.

– Vi diskuterar hela tiden varför ärendena ökar. Det har pågått i flera år. Jag tror säker att det ligger en hel del i att patienterna blivit mer medvetna om att de kan anmäla felbehandlingar och vart de ska vända sig, säger han.

Läkare ifrågasätts

Han tror också att en förändrad kultur kan ligga bakom.

– Sjukvården har blivit mer patientfokuserad. Patienterna ska kunna delta mer i vården och läkarens auktoritet ifrågasätts i större grad, säger han.

Han nämner också landstingets dåliga ekonomi som en anledning.

– Landstinget har fått sämre resurser från nationellt håll och kan inte hålla samma nivå som tidigare, säger han.

Få ärenden

Vid senaste sammanträdet i september gick nämnden igenom ärenden från tre månader. De var 216 stycken och tre tendenser togs upp: brister i kommunikation mellan vårdgivare, en plötslig stor ökning av ärenden vid psykiatrin framför allt vid NUS och svårigheter att få kontakt med vården.

– Tendenserna varierar alltid från period till period och det är svårt att säga något om de långsiktiga trenderna. Men något vi vet är att ärendena från den kommunala vården lyser med sin frånvaro, säger han.

Nämndens tolkning är att kommunerna är sämre på att informera patienterna om de rättigheter de har.

– På varje hälsocentral hittar du en broschyr om patientnämnden, men sällan på ett äldreboende. Det är en jättebrist, eftersom vi aldrig ser bristerna i den kommunala vården och inte kan göra kommunerna uppmärksamma på dem, säger han.

Informerar

Enligt äldreomsorgschef Ejja Häman-Aktell informerar äldreomsorgen om patientnämnden och Inspektionen för vård och omsorg, IVO, på kommunens hemsida. Dessutom i samband med att man skrivs in i hemsjukvården och vid inflyttning i särskilt boende. Enligt henne distribueras årligen broschyrer i fickformat om patientnämnden till boendena.

– Vi tar del av patientnämndens årsrapporter och dialog i specifika klagomål. IVO ger också ut sammanfattande rapporter. Vi sticker inte ut enligt patientnämnden. Det är generellt få klagomål från kommunerna, säger Ejja Häman-Aktell.

Något vi vet är att ärendena från den kommunala vården lyser med sin frånvaro.

”Vi kämpar för de boende varje dag”

Anmälningar

De här områdena har fått flest hittills under 2015.

Undersökning/utredning 144

Resultat 66

Behandling 56

Läkemedel 51

Bemötande 41

Diagnos 40

Tillgänglighet 31

Lång väntan på besökstid 25

Remiss/vårdbegäran 21

Intyg 20

Dialog/delaktighet

med patient/närstående 20

Information till patient/

närstående 20

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om