Det började för tio år sedan då hon via sin syster i Vellinge, fick kontakt med tvillingarna Robin och Rasmus som felaktigt gått i särskola i sju år.
Hon var ett stöd och följde dem ändå upp till hovrätten. Sedan dess har Stina Engström hjälpt flera barn.
– Det hände något när skolan blev kommunal. Då ökade inskrivningarna i särskolan drastiskt. Min teori är att felplaceringarna har med ekonomin att göra. Hur mycket extra stöd och hjälp man får i skolan bestäms tills viss del av kommunens budget. Men behoven hos barnen i särskolan ska tillgodoses enligt skollagen, säger hon.
För att bli placerad i särskola krävs det enligt skollagen att det görs en psykologisk, medicinsk, pedagogisk och social utredning.
– Men i många av de fall jag har tittat på har man inte gjort någon utredning alls eller bara gjort psykologutredningen. Det finns så mycket brister att det är förfärligt, säger hon.
Helt ideellt har Stina Engström tagit sig an och stöttat familjer runt om i Sverige.
– Det är en förfärlig situation för många. Deras självkänsla är körd i botten och de har missat flera år av skolan och har enorma kunskapsluckor. Många klarar inte av att läsa upp det de har missat, eftersom de inte har ekonomiska förutsättningar.
De drabbade måste ta sina ärenden till domstol om de vill få kompensation från kommunerna. Något som få väljer att göra.
– En del av dem jag har träffat är rädda för att dra på sig ännu mer kostnader och vissa är så less på skolan att de inte orkar ta tag i det. Problemet blir då livslångt.
Stina Engström anser att kommunerna borde vara skyldiga att tillhandahålla utbildning för de barn som visar sig ha blivit felplacerade och behöver fylla i sina kunskapsluckor i efterhand.
Hon har nu tillsammans med advokaten Edgar Nissen, besökt generaldirektören Ann-Marie Beigler, Skolinspektionen och Utbildningsdepartementet och överlämnat en skrivelse där hon kräver en statlig utredning som kartlägger de barn som blivit felplacerade.