Datapolarna med 15 anstĂ€llda Ă€r lite av ett doldisföretag i SkellefteĂ„. Vid Alvargalan 2014 fick det strĂ„lkastarljuset pĂ„ sig dĂ„ det utsĂ„gs till Ă rets Innovationsföretag med bland annat följande motivering âFöretaget skapar innovativa, kreativa mjukvarulösningar i bĂ„de egenutvecklade och kundanpassade produkter.â
Utveckling
I fjol fyllde företaget 20 Är och nÀsta Är Àr det tvÄ decennier sedan det började jobba mot sÄgverken. Sedan sekelskiftet har personalen dubblerats under lönsamhet.
â Den senaste tiden har vi lagt ned vĂ€ldigt mycket pĂ„ utveckling. Det Ă€r vĂ„r strategi, att utveckla ihjĂ€l vĂ„ra konkurrenter, sĂ€ger vd Anders Marklund med ett leende.
Datapolarna har kraftigt minskat konsultandet, utan jobbar hÄrt med sina produkter. 60 procent av omsÀttningen kommer i dag frÄn sÄgverksindustrin. Bolagets flaggskeppsprodukter Àr GPS-Timber för timmerhantering och Saw-Info för pakethantering, men produktfloran har ökat.
â Det Ă€r tvĂ„ produkter som nĂ€stan alla i sĂ„gverksbranschen kĂ€nner till. Vi har en bra plattform som vi kan jobba ifrĂ„n nu.
Vd och sÀljare
I dag finns nÄgon av bolagets produkter pÄ 50 av landets drygt 120 sÄgverk.
â Vi har en ansenlig del av marknaden. Vi kan dubbla siffran, men cirka 100 installationer Ă€r nog möjligt, berĂ€ttar Marklund.
En stor del av det ligger pÄ Anders Marklunds egna axlar. Han Àr inte bara vd utan ocksÄ företagets sÀljare.
â Det handlar om att lĂ€ra kĂ€nna folk. Vi Ă€r normalt ocksĂ„ pĂ„ en branschmĂ€ssa per Ă„r, sĂ€ger Marklund.
Kunder hör av sig
NÀr Norran var pÄ besök sÄ hade en israel kontaktat företaget och berÀttat att han var intresserad av företagets produkter.
â Vi ska ha ett Skype-möte med honom. Det ska bli intressant att höra hur han hittat oss, berĂ€ttar Marklund.
â Vi har kommit till ett lĂ€ge dĂ€r kunderna hör av sig mer och mer till oss direkt, sĂ€ger Thomas Holmström.
â Nu vet man varför man ska ha vĂ„ra produkter och att sĂ„gverken tjĂ€nar pengar pĂ„ det. Vi behöver inte förklarar âvarför?â varenda gĂ„ng, fortsĂ€tter Marklund.
Paketering
Nu hoppas företaget pÄ att det med tiden ska kunna sÀlja produkterna pÄ ett Àn enklare sÀtt, som ett fÀrdigt paket.
â Det Ă€r viktigt för oss att göra produkter sĂ„ att Ă€ven andra kan sĂ€lja dem. Dit vill vi, sĂ€ger Marklund.
Datapolarna skulle inte ha nÄgot emot att öka gruvsidan ocksÄ, men dÀr Àr avstÄnden ett problem.
â De stora gruvbolagen i Sverige Ă€r Boliden och LKAB. Sedan ligger mĂ„nga andra gruvbolag i vĂ€rlden vĂ€ldigt, vĂ€ldigt lĂ„ngt bort.
Genom ett samarbete med ABB i UmeÄ och VÀsterÄs om en produkt sÄ kan man nÄ ut genom dess partners globala nÀrverk. Produkten heter Mine Insight och har funktionen att optimera maskinarbete, uppdragshantering och kommunikation nere i gruvorna.
â Vi lĂ€gger gruvĂ€ggen i den kartongen nu, berĂ€ttar Marklund.