Norran har fått in flera bilder på Skellefteå Buss fordon med estniska registreringsskyltar.
Provkör företaget elbussar – eller försöker de spara pengar?
– Nej, det finns ett mycket enkelt svar, säger Andreas Olofsson.
Det har med namnbytet från Skelleftebuss till Skellefteå Buss att göra.
– Vi har fortfarande kvar massor med bussar med den förra logotypen. Vi har hittat en partner i Tallinn, Busland heter de, som vi sammanlagt kommer att hyra fyra bussar av.
De Estlandsregistrerade bussarna hyrs in av Busland temporärt för att komplettera för de bussar som fixas. Samtliga av Skellefteå Buss 50 fordon, förutom de allra äldsta, ska omprofileras.
– Man får köra med utlandsregade bussar under ett år. När det kommer till tillståndet står de på mig personligen, vilket är helt lagligt, säger Andreas Olofsson.
Mikael Eriksson, kundtjänsthandläggare vid Transportstyrelsen, bekräftar att det inte är några konstigheter.
– Om fordonen är anmälda och ifall det finns ett trafiktillstånd för yrkesmässig trafik i Sverige är det helt okej att göra så, säger han.