Den nedlagda tvärbanan mellan Arvidsjaur och Jörn var verksam mellan 1 december 1928 och 27 maj 1990. Efter 25 år av inaktivitet är den idag åter upplogad. Hittills har tågtestprojektet kostat 12 miljoner, men med en förväntad slutinvestering på 1,6 miljarder finns mycket att vänta. Just nu är en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) det som är på gång. Det finns två olika sorter, och beroende på vilken Rail Test Nordic ska göra har stor inverkan på tidsperspektivet.
- Det finns en enklare variant och då kan vi räkna med att det tar sex månader, vilket är snabbt för ett sådant här stort projekt, men blir det den längre varianten får vi räkna ett och ett halvt år istället, berättar han.
Små frågor
På onsdagen träffade Lars-Åke Tjernström sex av företagarna i Glommersträsk för att över en lunch berätta om projektet och svara på frågor. Även om det är ett stort projekt föll fokus även på de små frågorna, om vad som händer med skidspår, skoterleder och hur markägare ska kunna ta sig till sina skiften.
- Det finns många små frågor som inte är lösta, och om det måste vi ju ha en dialog, svarar Lars-Åke Tjernström. Ove Granlund, Företagarna, undrar vad de lokalt kan hjälpa till med och Tjernström tar upp ett förslag om att bilda referensgrupper för Jörn, Glommersträsk och Arvidsjaur. Även Abborrträsk kan bli aktuellt. Tanken är att referensgrupperna informeras löpande och sedan kan återkomma med respons, både med egna reflektioner men också frågor från andra i bygden.
- Med en lokal anknytning blir det så mycket enklare och företagare har ofta stort inflytande. Referensgrupperna får hålla öppna möten där den som vill får komma, berättar Tjernström och förslaget möter inga protester, snarare tvärtom.
- Det låter vettigt, säger Ove Granlund.
Malin Johansson