Däckbytet närmar sig: ”Klockrent” med dubbfria däck

Hösten är här och däckbytet står för dörren. Beroende på underlaget kan dubbfria däck vara minst lika effektiva som andra, med längre livslängd: ”Dubbarna är slut innan däcket är slut.”

Johannes Johansson, butiksansvarig vid Euromaster i Skellefteå, uppmanar den som intresserar sig för dubbfritt att undvika lågprismärken. Foto: Jonas Nilsson

Johannes Johansson, butiksansvarig vid Euromaster i Skellefteå, uppmanar den som intresserar sig för dubbfritt att undvika lågprismärken. Foto: Jonas Nilsson

Foto: Foto: Jonas Nilsson

Not Found2017-09-29 09:18

Temperaturen sjunker och vinterväglaget kryper närmare med frosten. Dubbdäck får användas från den 1 oktober och från den 1 december är vinterdäck ett krav, med eller utan dubb.

Johannes Johansson, butiksansvarig vid Euromaster i Skellefteå, framhåller de dubbfria däcken som ett stabilt alternativt beroende på underlaget.

– Utvecklingen går absolut framåt, berättar han.

Innan han flyttade från Malå till Skellefteå använde han själv dubbfria däck. Dubbdäcket har fortfarande en fördel vid vattenhalka, i blötsnö och temperaturer som svajar kring nollan. Kustlandet och städerna brukar beröras i högre utsträckning.

– Salt är ett jättestort problem när det gäller däck, men det har en funktion när det är halkigt på E4. Det lägger också en hinna på däcket som gör att det tappar funktion, säger Johannes.

Salthinnan nöts inte bort och behöver avlägsnas med avfettningsmedel. Både däcktyperna påverkas, men dubbdäcken är bättre på att behålla greppet med hjälp av dubbarna.

Dubbdäcken sliter samtidigt upp fler partiklar ur asfalten innebär en större belastning på vägen. Kommunens och Trafikverkets underhållskostnader ökar, miljön tar stryk och dubbarna nöts på asfalten.

– Dubbarna är slut innan däcket är slut.

De dubbfria däcken går samtidigt tystare och slits inte på samma sätt. Johannes rekommenderar däckbyte efter fem år då gummikvalitén försämras, men dubbar kan vara förstörda redan efter två, tre år.

– Men det är väldigt viktigt att ta ett dubbfritt däck med hög kvalité, säger han.

.lemonwhale-embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width:100%; }.lemonwhale-embed-container iframe { position: absolute; top: 0; left:0; width: 100%; height: 100%; }

”Klockrent”

I butiken står lastbilschauffören Stefan Sjöström.

– Jag har kört dubbfritt i två omgångar och kört vinterväg. Det är klockrent, största skillnaden är att det går knäpptyst, säger han.

Han framhåller samtidigt vikten av att anpassa hastigheten efter väglaget.

Skelleftebon Erik Häggström tycker dubbfria däck fungerar utmärkt och att fler borde bidra till minskad klimatpåverkan, inte minst för andras skull.

– Alla borde väl bidra på något sätt. Om alla i skulle leva som vi gör i Sverige så skulle nog världen ha det väldigt kämpigt, säger han.

Han kör med dubbfria däck överallt, men trycker också på att anpassa farten efter förnuftet.

– Det känns bra om jag kan förbättra för en medmänniska. Det är mycket av min mening med livet

undefined
Johannes Johansson, butiksansvarig vid Euromaster i Skellefteå, uppmanar den som intresserar sig för dubbfritt att undvika lågprismärken. Foto: Jonas Nilsson
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!