I föreställningen "Elvis, Cash, The Killer and me" har Brolle under hösten spelat för utsålda hus på Göta Lejon i Stockholm. I processen med att låta tre ikoners musik komma till liv igen väcktes längtan efter att släppa egen musik.
– Jag började arbeta med ett nytt album i januari, och kände direkt var jag ville landa. Jag ville komma närmare livekänslan, närmare det jag gör på scen, säger Brolle.
Det resulterade i " The man behind the mask", Skelleftebons första fullängdsalbum sedan 2013.
"Den är väldigt kompromisslös och jag har hittat ett sätt att jobba som känns så självklart."
– Jag har släppt flera singlar, men ingenting större eller med en sammanhängande röd tråd på fem år. Det här är mina nya låtar blandat med gammal rock. Så det känns jättekul, säger han.
Den nya skivan, som släpps 16 april, är långt ifrån "Alla rosor har en tagg" från 2013. Där genomsyrades spåren av det svenska språket och ett lugn, nu väntar en renodlad rock'n'roll-skiva.
– Den är väldigt kompromisslös och jag har hittat ett sätt att jobba som känns så självklart. Jag har sett mig själv på scenen när jag skrivit musiken, jag har återvänt mycket till den genren jag älskar väldigt mycket, säger Brolle som just nu befinner sig i Los Angeles för att testspela de nya låtarna på klassiska klubben Whisky A Go Go.
Till tre av spåren kommer även musikvideos att släppas, där två är inspelade i Skellefteå och en i hembyn utanför Boden.
– För mig handlar hela "The man behind the mask" mycket om det – att hur mycket jag än åker runt i världen så är det ändå alltid Skellefteå och Inbyn jag hittar tillbaka till, säger han.
Det nya materialet kommer i sommar att få bekanta sig med många folkparker, då Brolle återupptar folkparksturnéerna han blivit synonym med.
– Det blir sjätte året jag gör något sådant. Folkparkerna med sin värme står för något jag verkligen tror på och jag har känt hur jag verkligen längtat tillbaka. Och jag kommer såklart till Bursiljum, en scen som inspirerat och betytt mycket för mig, säger han.