Berörande föreställning av Sara Ajnnak

Som en del i de samiska kyrkodagarna jojkade både Sara Ajnnak och Jörgen Stenberg i Arvidsjaurs kyrka under fredagskvällen. Kyrkan var nästintill fullsatt.

Jörgen Stenberg. Efter Sara Ajnnak framträdde Jörgen Stenberg med band. Han är från början renskötare från Malå, och jojk kom in i tonåren när han hörde andra släktingar jojka. Han framförde  under kvällen både gamla låtar samt nyskrivet material.

Jörgen Stenberg. Efter Sara Ajnnak framträdde Jörgen Stenberg med band. Han är från början renskötare från Malå, och jojk kom in i tonåren när han hörde andra släktingar jojka. Han framförde  under kvällen både gamla låtar samt nyskrivet material.

Foto: Jörgen Stenberg. Efter Sara Ajnnak framträdde Jörgen Stenberg med band. Han är från början renskötare från Malå, och jojk kom in i tonåren när han hörde andra släktingar jojka. Han framförde  under kvällen både gamla låtar samt nyskrivet material.

Not Found2017-06-18 11:07

Lappjävel. Ni får säkert bidrag för allting. Varför talar ni inte svenska? Var kommer din familj ifrån, egentligen?

Västerbottniska artisten Sara Ajnnaks framträdande lämnar en med mycket tankar, allvar och en klump i halsen. Genom film, musik och jojk berättar hon sin egen och familjens historia i musikföreställningen Sjávouste Buökttiet - revolution of silence. Under jubileumsveckan i Tråante i februari, där det firades att det var 100 år sedan det första samiska landsmötet hölls i Trondheim, premiärvisades musikföreställningen. Projektet har finansierats av svenska och norska Sametingen, samt svenska statens kulturråd och Trondheim kommun.

Tillsammans med musikproducenten spelas och sjungs det under drygt en timme. Allt är egenskrivet och musik görs tillsammans med Fred Endresen. Det handlar om berättelser i hennes närhet, mycket handlar om hur koloniseringen påverkat hennes egen familj.

– Mamma, ser jag ut som en same? Bitarna skulle falla på plats, jag skulle forma min egen identitet. Jag minns så väl när jag gick ut skolan och tittade min lärare djupt in i ögonen och sa: tack. Tack för tre jävla skitår, säger Sara. Bland annat hade hon velat läsa samiska mej inte fått någon möjlighet, och engagemanget från skolan kändes svalt.

Efter Saras engagerande och tankeväckande föreställning framförde Jörgen Stenberg med sitt band ett antal låtar, både gamla och nyskrivet material. Jörgen syns också en kort stund i den omdebatterade filmen Sameblod, som under helgen visats två gånger med efterföljande diskussioner.

Malin Johansson/NN

Komplext. Om att kunna ett språk man inte vågar tala. ”Att härska genom att söndra, att vända oss mot varandra”, säger Sara Ajnnak, om hur staten idag gör att osämja uppstår inte bara mellan samer och svenskar, men även mellan samer.
Komplext. Om att kunna ett språk man inte vågar tala. ”Att härska genom att söndra, att vända oss mot varandra”, säger Sara Ajnnak, om hur staten idag gör att osämja uppstår inte bara mellan samer och svenskar, men även mellan samer.
Fullt fokus. Musikproducenten Fred Endresen både sjöng och spelade flera instrument under föreställningen.
Fullt fokus. Musikproducenten Fred Endresen både sjöng och spelade flera instrument under föreställningen.
Jörgen Stenberg. Efter Sara Ajnnak framträdde Jörgen Stenberg med band. Han är från början renskötare från Malå, och jojk kom in i tonåren när han hörde andra släktingar jojka. Han framförde  under kvällen både gamla låtar samt nyskrivet material.
Jörgen Stenberg. Efter Sara Ajnnak framträdde Jörgen Stenberg med band. Han är från början renskötare från Malå, och jojk kom in i tonåren när han hörde andra släktingar jojka. Han framförde  under kvällen både gamla låtar samt nyskrivet material.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om