När Karin Lindmark, Göran Brännström och Peter Hedström besökte Kaplanskolan i Skellefteå häromdagen var deras budskap givet: se upp när du handlar på nätet.
Dubbelt med klagomål
De företräder Konsument Skellefteå, vilket innebär kommunens konsumentvägledning samt budget- och skuldrådgivning.
Statistiken hos Konsument Skellefteå visar på en fördubbling av antalet anmälningar kring e-handel de tio första månaderna i år jämfört med i fjol.
Kommunens checklista
Med sig hade de en ”Checklista för e-handel”, som innehåller råd och kritiska frågor som man ska ha med sig vid affärer via internet.
Här är de goda råden!
Fakta om företaget?
Är företagets namn, gatuadress, e-postadress, telefonnummer och nationalitet angivna på dess webbplats? Om sådana uppgifter saknas bör du kanske leta efter en annan nätbutik med liknande utbud.
Kundtjänst?
Kontrollera att företaget har en fungerande hantering för frågor och klagomål. Seriösa företag har en kundtjänst som är lätt att få kontakt med och som lämnar tydlig information.
För bra för att vara sant?
Var alltid misstänksam mot extremt billiga erbjudanden eller mirakulöst bra produkter. Låter det för bra för att vara sant, så är det troligtvis det.
Är totalpriset angivet?
Kolla att priset är inklusive porto– och expeditionsavgifter samt eventuella tullavgifter? Det är värt att kolla. Kolla även leveranstiden.
Hantering av kontokort?
Lämna aldrig ut ditt kortnummer för andra ändamål än köp. Skicka inte heller kortnumret via e-post. Kom ihåg att du själv måste kontrollera dina kontoutdrag.
Säkra kortbetalningar?
Många banker kan erbjuda säkra kortbetalningar på internet. Kontakta din bank och fråga om de erbjuder denna tjänst.
Förskottsbetalning?
Om du betalar en vara i förskott, förlorar du ditt bästa påtryckningsmedel som konsument – att hålla inne betalningen vid sen leverans.
Spara handlingar?
Det är viktigt, spara marknadsföringen, din beställning (innan du skickar den) och den bekräftelse som företaget är skyldig att skicka dig. Spara även all korrespondens mellan dig och företaget.
Lyssna på skvaller?
Ja, det kan man göra. Kolla på olika forum om andra konsumenters upplevelser om företaget.