Åtta miljoner till hyresgäster

Foto: TT

Foto: TT

Foto: Foto: Jessica Dhyr

Not Found2014-03-03 09:33

Hyresgäster som flyttade in bland vägglöss, som frös, som blev sjuka av kranvattnet och hyresgäster som hade vattenskador som aldrig lagades. Under 2013 hjälpte Hyresgästföreningen hyresgäster i Norrland att få tillbaka sammanlagt åtta miljoner kronor för att de betalade hyra för ett boende som inte höll måttet.

– Det är inte alltid så lätt att veta vilka rättigheter man har som hyresgäst och att man kan begära ersättning om man exempelvis betalat för något man inte fått.Det känns naturligtvis suveränt att vi kan hjälpa medlemmar att få ekonomisk ersättning, säger Niclas Sundell, chefsjurist på Hyresgästföreningen i ett pressmeddelande.

Några exempel där hyresgäster fick pengar tillbaka:

En hyresgäst upptäckte att hon betalat dubbelt för golvvärmen i fem års tid. Hon fick tillbaka 12 000 kronor.

Ett otätt fönster orsakade mögelskada och gjorde att ett sovrum inte kunde användas på ett år. Hyresgästen fick fönstret utbytt och 15 000 kronor tillbakabetalade.

Mer än 5 000 hyresgäster I Skellefteå och Östersund fick ersättningar för det odrickbara vattnet. De fick tillbaka sammanlagt drygt sex miljoner kronor.

Foto: TT
Foto: TT
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om