Att Tjernfjellstunneln kommer att leda till ökad trafik på riksväg 95, Silvervägen, det är klart. Däremot verkar åsikterna gå isär när det handlar om hur stor ökningen kommer bli på svensk sida när tunneln öppnas november 2019. Det har figurerat siffror om en 50-procentig ökning av trafiken, medan Elena Segersdotter, åtgärdsplanerare vid Trafikverket, tror på en inte riktigt lika stor ökning.
– I dagens läge kan vi bara spekulera i hur trafiken kommer att förändras och fördelas mellan de stora transportstråken här i norr. Några prognoser pekar på att det möjligen kommer att ske en viss ökning av trafiken, framförallt vad det gäller godstransporter på 95:an. Om det blir en ökning blir den inte dramatisk enligt våra bedömningar. 15 procent, inte mer. Den största delen tung trafik som kommer över på svensk sida gör det för att våra vägar i regel tillåter högre hastighet än de norska. Oftast ska de till Göteborg eller Stockholms hamnar och det finns en ekonomiskt vinning med att kapa tid på transporterna.
En del åtgärder finns dock med som förslag i länstransportplanen som ska lämnas in 31 januari 2018 för regeringsbeslut i april 2018. Bland annat en rondell i Silvermuseetkorsningen.
– Det är den farligaste korsningen Arjeplog har och den måste åtgärdas. Cirkulationsplatsen ligger 5-8 år in i planen.
Arjeplogs kommunalråd Britta Flinkfeldt (s), efterlyser parkeringar för långtradare med någorlunda central placering, samt rastplatser.
– De få som funnits har stängts. Vi behöver ordentliga rastplatser som städas ofta.
Något som inte finns med i länstransportplanen.
– Nej, det finns inte med någon sådan åtgärd i planerna för 95:an, men vi hör vad de säger och är medvetna om problematiken. Det pågår flera studier nu där vi jobbar med frågorna. Vi behöver bättre prognoser och har så sent som denna vecka träffat Statens vegvesen, säger Segersdotter.
Hon poängterar dock att det är många vägar i regionen som är i dåligt skick och att man måste prioritera när pengapåsen är liten.
– I Norge planerar man att rusta upp E6:an, då kan det hända att den tunga trafiken väljer den vägen istället. Transportfloden är känslig och det är många faktorer som måste tas i beaktning.