Arvidsjaurs flygplats är kritisk gentemot Nextjet – anser att Trafikverket måste sätta ner foten

Nextjets trafik mellan Arvidsjaur och Arlanda fungerar dåligt. Detta menar Ralf Lundberg, vd för Arvidsjaurs flygplats. ”Det har varit en hel del bekymmer med framförallt tidshållningen. Uppdragsgivaren Trafikverket måste sätta ner foten att det här går inte.”

Borta. Så sent som i måndags lämnades 51 väskor kvar på Arlanda när planet lyfte mot Arvidsjaur, med anledningen att planet annars skulle bli för tungt. Strulet med bagage och förseningar som var även förra vintern verkar fortsätta även denna. ARKIVBILD: MALIN JOHANSSON

Borta. Så sent som i måndags lämnades 51 väskor kvar på Arlanda när planet lyfte mot Arvidsjaur, med anledningen att planet annars skulle bli för tungt. Strulet med bagage och förseningar som var även förra vintern verkar fortsätta även denna. ARKIVBILD: MALIN JOHANSSON

Foto: Borta. Så sent som i måndags lämnades 51 väskor kvar på Arlanda när planet lyfte mot Arvidsjaur, med anledningen att planet annars skulle bli för tungt. Strulet med bagage och förseningar som var även förra vintern verkar fortsätta även denna. ARKIVBILD:

Not Found2018-01-09 16:53

Förra vintern hade Nextjet problem med förseningar och bagage som lämnades kvar på avgångsdestinationen. Under hösten var de under utredning och huruvida de skulle få fortsatt flygtillstånd hängde i luften, men slutade med att de får flyga vidare. Lundberg sa då att det var bra då de undvek avbrott i flygtrafiken, men att han samtidigt hoppades på en förbättring från flygbolagets sida.

– Sista tiden har det varit inställda turer, förseningar och kvarlämnat bagage, säger han. Antalet resenärer har minskat med 3413 jämfört med föregående år, som en följd av strulet menar Lundberg.

Mardröm

Han tänkte att de skulle skärpa sig när de varit nära att förlora flygtillståndet, och att Trafikverket skulle vara hårdare mot flygbolaget.

– Det har inte blivit något bättre. Det var bra i november ett tag, men sedan brakade det iväg igen, säger han.

Den 22 december menar Lundberg var en mardröm, då nästan att var inställt på grund av tekniska problem. I ett mejl till Trafikverket skriver han att passagerare ombokades och ”vi vet fortfarande inte om alla kom fram till julafton”.

– Det enda man skriver som svar kring det här ”är att det låter inte bra och att man skickar vidare till Nextjet för kommentar”, men sedan händer inget mer.

Mycket problem

Även senaste dagarna har det varit mycket problem.

– Det var likadant i söndags. Nextjet har helt enkelt problem med sina flygplan som är i ständigt behov av service. I fredags flög de hit men skickade tillbaka maskinen på lördagen för service, så skulle de flyga upp en annan maskin inför söndagen, men flyget härifrån till Arlanda blev 4,5 timmar sent. Vilket gjorde att kvällsflyget blev lika sent så de landade i Arvidsjaur klockan 02.30. Då var det många biltestare med och dessutom blev tio bagage kvar på Arlanda, säger Lundberg.

Mer strul

Under måndagen blev det mer strul då 51 väskor lämnades kvar på Arlanda. Motsvarande 9,67 kg per resenär lastades och flyget startade 40 minuter sent. På kvällsflyget saknades ytterligare några väskor och drygt en timme försenat.

– De som jobbar är ju kvar och väntar in, så de får jobba väldigt mycket. Nu tar vi ju betalt av Nextjet för det men det hjälper föga, det här är en dålig produkt för våra kunder. Vi behöver få en rätsida på det här.

Nyheter i Norr har sökt Nextjet för en kommentar.

Malin Johansson/NN

undefined
Borta. Så sent som i måndags lämnades 51 väskor kvar på Arlanda när planet lyfte mot Arvidsjaur, med anledningen att planet annars skulle bli för tungt. Strulet med bagage och förseningar som var även förra vintern verkar fortsätta även denna. ARKIVBILD: MALIN JOHANSSON
undefined
Bekymrad. Flygplatschef Ralf Lundberg menar att Nextjet av flera anledningar inte uppfyller trafikplikten, och tycker att Trafikverket måste sätta ner foten ordentligt så att en förändring sker. ”Någonstans måste det finnas en trafikplikt i grunden och att man då måste uppfylla det kravet, även om man flyger kommersiellt”, säger Lundberg. Foto: Malin Johansson
Trafikverket väntar på svar från Nextjet

Trafikverket har ett uppdrag att verka för en grundläggande tillgänglighet gällande interregional kollektivtrafik. Ett sätt att lösa tillgänglighetsproblem är att avtala om trafik som inte kan upprätthållas kommersiellt. För Arvidsjaurs del så har Nextjet valt att flyga kommersiellt på sträckan, men måste fortsatt följa trafikplikten. Trafikplikten reglerar sådant som biljettpriser, antal avgångar, stolar, kapacitet och regularitet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om