Köparen anmälde till ARN att bilfirman hade lämnat ett affärsförslag på en bil där firman skulle byta in kundens gamla bil. När köparen hade betalat mellanpriset, så uppgav företrädare för firman att de hade glömt besiktiga inbytesbilen och priset ändrades då väsentligt. Köparen hävdar att ändringen från firman gjordes efter att köpehandlingarna hade undertecknats. Köparen krävdes på 5845 kronor för att ha avbeställt bilen och beloppet betalades in under protest. Köparen kräver att firman ska återbetala beloppet.
Bilfirman motsätter sig kravet med motiveringen att parterna hade ingått ett bindande köpeavtal. Firman menar att köparen hade accepterat affärsförslaget, men att denne brutit mot avtalet genom att vid leveransgenomgången frågat när firman skulle montera dragkrok på bilen. I både affärsförslaget och avtalet framgick det att bilen inte kan förses med dragkrok, vilket köparen även informerades om vid första besöket. Firman anser därför att avtalet brutits, men att man fortfarande har rätt att erhålla ersättning för sina omkostnader.
ARN konstaterar att en konsument har rätt att avbeställa en vara innan den levererats. Säljaren har i en sådan situation rätt till ersättning för särskilda kostnader, som denne haft för att ingå avtalet, för särskilda kostnader som uppkommit som en följd av avbeställningen och för nedlagt arbete och omständigheter i övrigt. Det är firman som ska redovisa såna kostnader eller att parterna kommit överens om en ersättning vid avbeställning. Firman har i det aktuella fallet inte gjort det och nämndens rekommendation är därför att köparens krav ska accepteras.